tisdag 10 mars 2009

Större risk för diabetes om du tar en tupplur

Forskningen bygger på en undersökning av sovvanorna hos 16 480 äldre kvinnor och män i Kina. Mer än två tredjedelar av gruppen tog en tupplur minst en gång i veckan. Resultatet visar att den som tar en eftermiddagslur, minst en gång i veckan, löper en 26 procent större risk för att utveckla typ 2-diabetes.

Möjligt är att den som tar en tupplur ägnar sig åt mindre fysisk träning och även att sömn på dagen stör nattsömnen. För lite fysisk aktivitet och dålig sömn är bägge faktorer som kan kopplas till typ 2-diabetes. Att vakna upp från en kort sömn aktiverar också hormoner och mekanismer i kroppen som hindrar insulinet att fungera effektivt, säger forskarna.

Vilken tur då att jag inte brukar sova på dagen, utom möjligen då jag fått akupunktur. Då blir jag jättetrött. Den som sover på dagen har säkert sämre kondition också.

Bloggar: ,, , , , , , ,

4 kommentarer:

Charlotte sa...

Ny rön hela tiden!
Var det inte bara för några år sen det skulle vara så nyttigt med en "powernap"???

Ja inte har jag nån ro att ta en tupplur, tyvärr (många gånger tror jag att man skulle behöva det)

Ha en bra dag!

Kristina Birkesten sa...

Aj då! Jag brukar sova någon timme på dagen...

Det var ju himla intressant att en kort sömn kan aktivera hormoner som hindrar insulinets effektivitet.

Säkert finns det många faktorer men det här tycker jag var intressant.

(Har arbetat på en avdelning som vårdade patienter med endokrina sjukdomar en gång i tidernas begynnelse)

Nu tröstar jag mig med att jag inte bor i Kina! (huvet i sanden? jag? nädå!)

Kram!

Nonna sa...

Sån evinnerlig tur att jag slutat äta godis för jag brukar ju "lura tupparna" de dagar jag arbetar.
Annars hade jag varit i riskzonen x 2.
Kram från Nonna

Kaktusblomman sa...

Man får väl ta nya rön med en nypa salt. Jag tror att man måste se till helheten. Trots allt är övervikt den största riskfaktorn för diabetes.Men sömnen har nog större betydelse än vad man tror.

Vad är hönan och vad är ägget?
Jag tror att tupplurar på em är ett symtom på sömnbrist, som i sig är skadligt och kan medföra hjärt-och kärlsjukdomar mm.