torsdag 26 mars 2009

Färdtjänsten i Västsverige vidarekopplas till Moldavien!

Från den första april kan du bli vidarekopplad via Moldavien när du beställer färdtjänst i Västsverige. Då börjar det nya avtalet gälla med entreprenören Samres som är en call-firma i Moldavien med lågavlönade anställda, som bara har en lön på 3000:-.

Samtidigt säger Stockholms landsting upp sitt avtal med samme entreprenör på grund av allt strul. Enligt Dagens Nyheter, som i flera artiklar uppmärksammat problemen med färdtjänstens resebeställlning, handlar det om felkörningar, språksvårigheter och beställningar som aldrig når fram. Och nästa onsdag införs alltså systemet i Västra Götaland!

Tio procent av samtalen som ska besvaras i Moldavien, resten går via Samres beställningscentral i Falköping, säger Gunilla Wictor, ansvarig för den anropsstyrda trafiken på Västtrafik till GT. Totalt handlar det om ungefär 500 samtal varje dag som kommer att kopplas via Chisinau i Moldavien.Där personalen fått lära sig svenska på ett halvår.

Det är tydligen flera svenska kommuner som utnyttjar beställningscentralen Samres för färdtjänstbeställningar. De tidigare beställningscentralerna i Färgelanda och Partille skall läggas ned av kostnadsskäl, nio svenskar förlorar sitt arbete. I Falköping blir det dock en central kvar. Istället anlitar man fattiga länder där människor utnyttjas hänsynslöst.

Jag tycker det är upprörande, dels att svenska politiker utnyttjar lågavlönad arbetskraft, dels att de som utnyttjar färdtjänsten får en sämre service än andra konsumenter. Det har ju varit väldigt mycket klagomål på beställningscentralen för färdtjänsten i Göteborg. Nu gäller tydligen inte det här avtalet Göteborgs kommun, som har egen beställningscentral, enligt HSO Göteborg. Men andra kommuner inom Västra Götaland. Hur kan man då tro att det ska fungera bättre med en utländsk central med bristande språkkunskaper och lokalkännedom? Var finns etiken och moralen bland Västra Götalands Regionens politiker? Eller är det bara pengarna som styr?

Läs också:Realtid 24: Svenskt bolag öppnar beställningscentral i Moldavien

Aftonbladet: Åldringar tvingas ringa till Moldavien

Nyheter 24: Vi kan inte ställa någr:a geografiska krav

Stockholm ABC: Billigare men inte bättre

GT: Snart beställer du färftjänst via Moldavien

Bloggar: , , , Intressant, regeringen, ekonomi,

2 kommentarer:

Nonna sa...

Men hej å hå kunde man inte vänta sig nåt liknande o tänk alla gamla som inte ens kan engelska hur ska det gå??
Kram Nonna

Nisse sa...

Just det här är (var) jag väldigt initierad i.

Inte i Moldavien, utan hur Västtrafik blev till.

Jag satt i en position, då, då jag fick både höra och veta den ena märkligheten efter den andra.

Bl.a.; innan t.ex. Trollhättans kommun (ja det hette så, då, nu heter det Trollhättan Stad) 'gick med' i Västtrafik så hade just 'vi' ett väldigt bra avtal med bl.a. Taxi Trollhättan.

Det finns något som heter 'samordningsvinst'. Det innebär hur stor andel av alla resor som faktiskt samordnas. En taxi kör runt och hämtar flera.

På ett möte, innan Västtrafik bildades så fick vi oss en föredragning i Västtrafiks förträffliga mål, vad avser samordningsvinst.

Det presenterades så fantasiska siffror som 18%.
Antagligen hade den då föredragande personen förväntat sig att vi andra skulle häpna.

Och det gjorde vi. För vi fick upplysa den där 'tuppen' om att vi hade en samordningsandel på 25%. Så vad var det som skulle bli bättre?

Då hävdades det att administrationskostnaderna skulle rasa för kommunens del.

Det är möjligt att det gjorde det. (Det gjorde det inte eftersom man inte avskedade någon tjänsteperson över huvudet taget)

När Trollhättans kommun hade ansvaret för färdtjänst och sjukresor samt skolskjuts så var den totala kostnaden runt 1 MKR (Massa pengar!)

Givetvis trodde vi att det skulle bli billigare att samordna och konkurensutsätta...

2 år efter det att 'vi gick med' var kostnaden uppe i 5 MKR.

Och då var inte sjukresorna inräknade...

Egentligen är ju detta total ologik.

Du hae en kommunal administration som beställer (enligt lag) färdtjänstresor, sjukresor och skolskjutsar via taxi Trollhättan.

Fungerade utmärkt!

Sedan 'tvingades' vi då över i Västtrafik. Nuvarande (s) kommunalråd i Trollhättan satt då på ordförandestolen i Västtrafiks styrelse (ett kommunalägt bolag).

Helt 'plötsligt' fungerade inget - och det hävdades att felet låg hos oss?

Funderar vi lite så kan vi ju räkna ut med de mindre ädlare delarna att det kan inte bli billigare att bygga upp ett bolag, Västtrafik (där nästan alla anställda är chefer?), med all den administration det innebär och lägg därtill en anropsstyrd central (en växel kan kallas så).

Och så räknar vi in det faktum att aktuella taxirörelser faktiskt har kvar sina växlar. De som tidigare tog alla uppdrag och samordnade.

Inte f-n kan det bli billigare!

Och färdtjänsten, framför allt, har problem som det ser ut idag.

Att lägga 'uppdrag' till Moldavien handlar uteslutande om 'EU-direktiv' och en lek med pengar, för de som inte behöver vara bekymrade för sina jobb.

För mig är det ställt utom allt tvivel att detta skapar problem.

Sjukresor sköttes, i Västra Götalandsregionen av SOS alarm, under en period. Det var alarmerande dåligt.
Och då menar jag verkligen SOS - de riktiga SOS.

Nu sköts det av Västtrafik - och det är faktiskt till det bättre.

Det visade sig nämligen att personalen i Färgelanda hade bättre lokalkännedom än Göteborgarna. När vi då menar platser och adresser utanför Göteborg...

Jag vet inte. Men jag tror inte på Moldavien - i det här sammanhanget - hur duktiga de nu än är.

Och detta luktar 'lönedumpning'. Men det är ju helt enligt EU-idén. Där råder marknadsliberalism. Och då blir det sådanahär tokigheter.

Det får vi leva med - 'vi' röstade ju 'JA' till EU-medlemsskapet.

(massa ord blev det...)

Kramar!