söndag 15 mars 2009

Banker och livbolag skor sig på låntagare och sparare

Jag saknar ord för att beskriva vad jag känner för de livbolag och banker som skor sig på låntagares och sparares bekostnad! Ockrare och samvetslösa är en för lindrig benämning. I bräschen går AMF som ska vara arbetarnas livbolag framför alla! De delar ut bonusar till cheferna när de går med förlust, samtidigt som de sänker pensionerna för sin kunder! För att inte tala om cheferna som är höjden av girighet och tydligen saknar all förankring i verkligheten. Annika Falkengren, SEB:s chef, säger att banken inte lyckats kommunicera bonusarna! Skitsnack! Jag tror inte att det är där problemet ligger. Medelsvensson förstår helt enkelt inte hur en chef på en månad, kan tjäna flera gånger mer än en vanlig arbetare.

Både SEB, Skandia, Nordea och Länsförsäkringar går med förlust med delar ändå ut bonusar till sina chefer! Jag hoppas verkligen att Regeringen inte ger dem någon statlig bankgaranti! Har denna regering någon som helst ryggrad, borde den stoppa detta röveri och den utsugning av kapital som pågår. Heder till SPP , Handelsbanken LIV och KPA som inte delar ut någon bonus. Nu vet jag vilka som ska få förvalta min pension och mina pengar. Man har ju faktiskt rätt att flytta både pensionsförsäkring och ITPK.

En vanlig taktik för livbolagen är att de ombildas från ömsesidigt bolag till vinstdrivande och därmed kan spendera försäkringstagarnas pengar hur de vill. Senast i raden är Länsförsäkringar . Skandia har också laborerat med detta.

Läs också: De som tjänar mest på krisen
Finanskrisens smitare


Bloggar: ,, , , , ,

3 kommentarer:

Nisse sa...

Detta har pågått länge, länge...

Undrar vad det kommer sig att ingen sett det tidigare?

De (som borde ha sett) har kanske kanske haft det för bra?

I så fall är ju alliansen en upplysningsallians.

Kramar!

Kaktusblomman sa...

Visst, det här med bonusar är inget nytt. Staten borde föregå med gott exempel,men det gör de inte. Det verkar bara vara när banker och bolag går dåligt och behöver statligt stöd, som de lyssnar på opinionen.

Kram!

Kristina Birkesten sa...

Det här är för bedrövligt och girighet på hög nivå!

Att sko sig själv på andras bekostnad och dessutom "skylla på" att man inte lyckats kommunicera bonusarna eller andra idiotiska försvar säger en del om dom...
Jag tycker dom dumförklarar sig själva.

Det finns ingen rim och reson, som du säger: det är röveri!

Kram!