fredag 6 mars 2009

Recept för långvarig kärlek

På bloggen Zvammel hittade jag en artikel om receptet för långvarig kärlek. Sex tre gånger i veckan och två års åldersskillnad – det är några av ingredienserna för att kärleken ska hålla, enligt en brittisk bröllopssajt.

Min älskling och jag har hittat en form som passar vårt liv och är anpassad till bådas behov och förmåga. Sex tre gånger i veckan är nog mer realistiskt för friska människor och yngre, men är omöjligt när man har långvarig smärta ochär trött. Det blir dagsformen som avgör. Det blir istället mycket soffmys med gott fika och pizza ibland, men också promenader på helgerna.

Vi är båda intresserade av idrott och ser t ex alla hockeymatcher i elitserien. Nu är det slutspelet i hockey som gäller, men även Melodifestivalen och Lets Dance är intressant. Vi tycker också om att gå på bio, teater och konserter när vi orkar. Men har inte riktigt samma smak alltid, så det blir kompromisser. På helgerna klär vi alltid om oss när vi ska äta middag, äter gott, dukar fint och tänder ljus , även om vi är ensamma. Vi tycker att det är viktigt att skilja mellan vardag och helg, annars blir alla dagar lika.

Min man är sex år yngre och det är bara fördelar ( för mig i alla fall) Vi har inga gemensamma barn, men istället sex underbara ungdomar, som vi får glädjen att följa i livets upp- och nedgångar och umgås med.

Det viktigaste för oss är att ha roligt tillsammans och respektera varandras olikheter och intressen. För att bevara kärleken tror jag att det är viktigt att se och bekräfta varandra. Det blir lätt rutin och stagnation när vardagen får ta över och därför kan man hitta på andra saker att göra ibland, tex överraska den andra med en present eller biljetter. Utflykter är också bra, särskilt på sommaren när man kan ta med en picknickkorg ut i naturen. Men även om man har det bra , så kommer det svackor och problem i alla förhållanden och då är det bra att kunna prata med varandra om det.

Bloggar: ,, , , ,

9 kommentarer:

Nonna sa...

Det tyckte jag lät som ett alldeles utmärkt recept - men herregud inte kan man följa nåt schema när det gäller sex, att klä om till middan lät ju faktiskt bra det tror jag att jag ska införa, lite grejer att förgylla vardan med som små utflykter och presenter det är också klokt, det gör vi oxå fast det var jag nog bättre på förr. Att man ibland få kompromissa är bara nyttigt och ibland kan man upptäcka att det inte alls var så tokigt att gå på, en föreställning eller film man inte själv skulle valt - det kan ju hända att man har förutfattade meningar!!
Man plockar själv ut sina guldkorn och tar till sig det som passar o resten får nån annan göra.
Kram Nonna

Kaktusblomman sa...

Precis, jag har upptäckt mycket som jag inte skulle ha kommit på annars om jag inte testat nåt nytt. Jag kan t ex se en match med GAIS eller Frölunda Indians fastän jag inte håller på dem..

imse sa...

Det är nog inte bra att följa ett inrutat recept. Det måste finnas plats för spontanitet också.

Kristina Birkesten sa...

Jag läste också receptet och Sven och jag ligger risigt till och stupar direkt :o)

Han är hela 12 år äldre till att börja med, har tre vuxna barn, medan jag är änglammamma och inte kan få fler.

Soffmys? jodå, är jag bara i sittbart skick så gör vi gärna det (En halv poäng, kanske?)

Restaurang? nja det blir hämtpizza...

Men gemensamma intressen, äntligen en ingrediens i receptet som stämmer! Hunden, skogen och svampplockning...

Tur att kärleken har olika vägar för olika människor efter egna recept!

Varma kramar!

Kaktusblomman sa...

Vi har 3+3 barn och inga gemensamma. Det ställer stora krav på átt man kan kommunicera med varandra och respektera varandras olikheter inom familjerna. Jag älskar inte min mans barn som mina egna, men tycker om dem för att de är hans barn och för de personer de är.

Charlotte sa...

Och jag har ingen att mysa med utom katterna då rå:-)
Går lika bra det....faktiskt....
fast......emellanåt saknar man ju myset, sexet,laga god middag,skämma bort nån lite...

Saknar jag inte det, så skulle jag ju komma med lite osanning....*fniss*

Kram!

Kaktusblomman sa...

Har du testat Mötesplatsen, se http://www.motesplatsen.se/ ? Så träffades vi. Där har jag fått många vänner också.

Kram!

Charlotte sa...

Är för feg liksom....vill kunna se dom "live" först...se å känna om det finns nåt emellan en...personkemi, bla :-)

Kram!

Kaktusblomman sa...

Om du är "feg" borde väl internet vara perfekt? Där har du alla möjligheter att vara anonym och säga nej till personer du inte vill ha kontakt med. Jag trodde inte heller att jag skulle träffa någon på det sättet, men faktiskt kan man lära känna en människa ganska bra om man mailar och/eller pratar i telefon innan man bestämmer om man vill dejta eller inte.

Dessutom följer man inte gamla mönster (en viss typ) och kanske träffar människor som man skulle ha ratat eller inte ha sett tidigare.

Jag tog det heller inte så allvarligt, utan tyckte att det var kul att lära känna nya människor. Men ska man träffa någon ska det vara på offentlig plats, ett café eller dyl.

Vi är nu gifta sedan 4 år och har det jättebra.