måndag 30 mars 2009

Beter du dig konstigt i sömnen?

Vaknar du sällan utvilad?Du kanske går i sömnen? enligt en artikel i Aftonbladet är sömnstörningar inte så ovanligt som man tror.De kan förekomma i många olika skepnader och är ett vanligt problem. En del sömnstörningar är mycket allvarliga och kan ibland också vara farliga. Men den allra vanligaste störningen är insomni, sömnlöshet som drabbar ungefär 40 procent av Sveriges befolkning då och då.

Störningar av dygnsrytm och sömngång är relativt vanligt. Själv har jag både insomningsproblem liksom tidigt uppvaknande och kan därför inte sova utan sömn- eller värktabletter. Jag går också i sömnen ibland och har sk. nattskräck (vaknar och är skräckslagen). De senaste problemen har jag haft sedan jag var liten. Det blir värre när jag är stressad eller har sömnbrist, har jag upptäckt. Men jag tar det inte så allvarligt.

Här kan du göra ett test för att se om du har sömnstörningar.

Bloggar: ,, , , , ,

2 kommentarer:

Kristina Birkesten sa...

Kaktusblomman!
Hu, vad jobbigt att du både har svårt att somna och vaknar tidigt!

Jag får också ta insomningstablett oftast men är inte så drabbad som du, jag sover ofta gott på morgonen, (undantaget om jag har vaknat av smärtgenombrott)

Nattskräck låter mycket obehagligt, kan tänka mig att det tar tid att komma till ro efter att ha vaknat av det...

Skönt att du ändå tycks kunna hantera det så bra.

Kramar!

Kaktusblomman sa...

Ja, ibland vaknar jag och är skräckslagen med hjärtklappning när jag drömt något otäckt. Ibland tror jag att det är någon inne i rummet eller att det är inbrott. Men min man säger åt mig att somna och då blir jag lugn även om jag inte kommer ihåg det efteråt. Jag pratar också i sömnen ibland utan att minnas det.

Kram!