onsdag 25 mars 2009

Glömsktest

Att vara hopplöst glömsk då och då är naturligt, och även i unga år. Och ju äldre vi blir, desto längre tid tar det att hämta informationen som gömmer sig i våra minneslager. Men om minnet sviker oftare än tidigare är det något som är fel.

– Sjukdomar som ger demens eller glömska kommer ofta smygande, så det är bra att vara uppmärksam på förändringar, säger Ove Almkvist, docent och psykolog vid Huddinge sjukhus.

En av de mest fruktade sjukdomarna är Alzheimers. Vården räknar med att minst en av fem kommer att bli dement efter 50 års ålder, och antalet drabbade ökar stadigt genom att befolkningen åldras. Men de första symtomen kan komma så tidigt som 20 år innan besvären blir ett handikapp. Men glömska behöver inte vara Alzheimers. Stress, utbrändhet, hjärt- och kärlsjukdom, och infektioner som borrelia kan ge liknande symtom. Även skallskador kan ge minnesstörningar. Det har jag själv fått erfara. Men man är också i riskzonen för demens om man är skallskadad.

Jag glömmer ofta var bilen är parkerad, kommer inte heller ihåg namn och tappar bort ord. Vet ibland inte om jag tagit medicinen, borstat tänderna osv. Kommer inte ihåg hur jag ska köra för att komma till olika platser. Glömmer bort födelsedagar osv.

Bloggar: ,, , , , ,

2 kommentarer:

Kristina Birkesten sa...

Det är otäckt att bli medveten om att man blivit mer glömsk.

Jag drabbades ju av borrelia 2001 och fick diagnosen 2003. Men samtidigt fick jag mina numera kroniska smärtor.

De senaste åren har jag märkt en tydlig skillnad på mitt minne och läkarna har sagt att det förmodligen beror på smärtproblematiken.

Jag glömmer mycket gammalt, kan ha svårt att lära in nytt om jag är lite ljum. Vid starkt intresse går det lättare.

Att hålla reda på saker, vilket jag alltid haft mycket lätt för, är annorlunda nu.

Jag får använda "senilsnören" och min midjeväska för att inte lägga ifrån mig saker.

Skulle knappt våga göra något test... men det är väl bara att bita i det sura äpplet.

Kram

Kaktusblomman sa...

Man får skaffa sig rutiner för att livet ska funka i vardagen, tex samla allt man ska ha med sig när man går ut i en låda eller på en speciella hylla i hallen , nycklar, mobil etc. Att skaffa sig rutiner är också bra för att komma ihåg, tex gå ut efter frukost och ta medicinen i samband med frukost eller tandborstning. Men det blir tyvärr ändå mycket minneslappar.

Kramar!