fredag 13 februari 2009

Svt göder myten om den lyckliga horan

I TV-programmet "Fråga Doktorn "den 9 februari intervjuades Liw Enqvist, strippa som skrivit en bok om sitt yrkesliv. Jag blev upprörd när jag såg programmet. Här framställs prostitution som vilket arbete som helst. Unga flickor kanske t o m blir lockade att testa. De kan ju tjäna mycket pengar... Se själv här!

Jag tycker att man kunde ha lagt in expertkommentarer ex. av psykolog för att belysa de fysiska och känslomässiga konsekvenserna av prostitution. Kvinnorna/flickorna tvingas stänga av sitt känsloliv för att stå ut och det framgick ju också tydligt av hennes beskrivning.

De flesta sysslar inte med detta för nöjes skull, utan för att de utnyttjas hänsynslöst av människohandlare eller ska finansiera sitt missbruk. Hon gör det tydligen av egen fri vilja och för att hon gillar det - ett självdestruktivt liv. Men hon verkade inte må särskilt bra. Det var flera saker i det hon sa som man kunde ifrågasätta.Visserligen är hon en vuxen människa och har gjort valet själv, men självfallet undrar man varför man gör ett sådant val som Liw har gjort?

Hon säger tex att nu kan hon ta betalt för sådant hon behövde stå ut med gratis innan. Vad har man då för uppfattning om sex? Hon säger också att italienska män accepterar inte ett nej och att de ifrågasätter kvinnors intelligens, och man är ändå ett sexobjekt så varför inte ta betalt? Jag förstår inte den inställningen. Då befäster man ju könsrollerna. Nu ska hon tjäna pengar på att skriva om skiten också! När kommer boken om en torsks vardagsliv?

Läs också recensionen av hennes bok i Kristianstadsbladet här

Här ett citat ur den:


"Det är i slutänden texten i sig som är "Svenska flickas" problem. För även om tematiken tycks ständigt aktuell och kan rymma intressanta frågeställningar kring valfrihet, sexualitet och kommersialism; oavsett om man tycker att prostitution är det ultimata förtrycket eller bara en gradskillnad i den ständiga förhandlingen individer emellan – så är den här romanen så taffligt utförd att det nästan blir otäckt. Jag försöker verkligen hitta någon sorts stilistisk medvetenhet i de många korrekturfelen, den haltande grammatiken eller de ibland märkliga ordvalörerna. Nog måste förlaget ha en tanke med att släppa igenom en sådan här text? Men vad"
TV visar bilden av "den lyckliga horan" - Nu jublar torskarna!

Andra bloggar: , , ,, , sexhandel,

6 kommentarer:

Kristina Birkesten sa...

Jag såg inte programmet men det låter som att den här kvinnan fick ganska fritt utrymme. Jag undrar vad hon alls gjorde i programmet? Ska se det på webben.

Att ens komma på tanken att försköna prostitution tycker jag är horribelt.

Om man "ändå är ett sexobjekt och lika gärna kan ta betalt" så har man inte högt egenvärde eller en sund självkänsla.

Det är djupt tragiskt och säkert något som kan fastna hos unga flickor med dåligt självförtroende.

Kaktusblomman sa...

Ja, precis. Hon är ingen bra förebild för unga tjejer/kvinnor. Jag har funderat mycket över det här. I Tv uppträder ju alla slags människor: tjuvar, mördare, misshandlade, sexuellt utnyttjade mm. Varför ska inte hon få yttra sig? Jag har kommit fram till att om inlägget hade bemötts och diskuterats hade det varit OK. Det handlar om människovärde och värderingar vad som är rätt och fel.

Värderingar som inte överensstämmer med samhällets normer bör kunna diskuteras offentligt!

Nisse sa...

Jag lägger min röst på att prostitution aldrig kan bli något annat än förnedrande och misslyckande, både för köpare och säljare.

Det är möjligt att det kan finnas en och annan som 'gör det av egen fri vilja' men det behöver ju inte betyda att det är bra?

Att hävda 'självbestämmande' och skriva en bok ser jag mer som förtvivlade försök till att rättfärdiga ett, enligt mitt tycke. mycket olyckligt val. Där det i slutändan bara finns förlorare.

Kramar!

Kaktusblomman sa...

jag hoppas att ni inte missförstått mig? Jag tycker också att det handlar om ett försök att rättfärdiga det som är moralisk oacceptabelt och dessutom tjäna pengar på det. Men vad som retar mig mest är att en statlig TV- kanal låter hennes åsikter stå oemotsagda.

Kramar!

Unknown sa...

Och varför ska inte Liw få yttra sig om sitt liv?
Vi har yttrandefrihet. Och det är ytterst sällan som sexsäljare själva får berätta om hur de ser på sitt arbete och sitt liv.
Det är Liw Enqvists demokratiska rätt att tala. Och vi kan välja att lyssna eller debattera.
Men då är det bäst att ha läst boken.
Och har man gjort det så är det omöjligt att påstå att Liw Enqvist förskönar prostitution.

Svenska flicka heter boken och finns på www.normal.se

Kaktusblomman sa...

Hon kanske inte förskönar prostitution, men hon framställer det som om det vore vilket annat jobb som helst och hon vore en "normal" kvinna. Jag tycker inte det är normalt att sälja sin kropp.