Två av tio båtägare använder förbjuden bottenfärg och fyra av tio tömmer toan till havs. Det visar en göteborgsk studie. Miljöförvaltningens studie bygger på 45 djupintervjuer med anonyma båtägare i Göteborgsområdet. Bara en av tio känner till substitutionsprincipen. Den innebär allas ansvar och skyldighet att välja det minst miljöskadliga alternativet.
I den förbjudna bottenfärgen, norsk färg, "fulfärg" eller fartygsfärg, är kopparhalten mycket högre än i den tillåtna.Koppar är giftigt för vattenlevande djur och organismer. Den som väljer rätt färg gör däremot en insats för närmiljön, till exempel sin egen hamn.
Sedan tidigare sitter det anslag med ordningsregler i småbåtshamnarna. Förutom att använda godkända bottenfärger innehåller reglerna instruktioner för hur båtägarna ska hantera miljöfarligt avfall, att de ska samla upp färg efter att ha skrapat botten och täcka marken när de målar. Dessutom att botten ska spolas över en spolplatta när båten tagits upp. Detta för att tungmetaller i spolvattnet ska tas omhand.
Tänk på hur du kan bidra till att ta ditt miljöansvar - förutom att inte skräpa ner eller kasta otillåtet material överbord.
På land:Använd tillåten bottenfärg.
Ta hand om allt miljöfarligt avfall, även bortskrapad färg.
Förhindra att du skvätter färg på marken när du målar.
Till havs:
Använd miljöanpassat bränsle.
Sopsortera - även om det är besvärligt.
Töm latrin på korrekt sätt på latrinstation.
Jag tycker också att det är många som tvättar bilarna på villaområden och i båthamnarna. Det är inte heller bra för miljön. Åk till en biltvätt istället!
hälsa
samhälle
miljö
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar