onsdag 4 februari 2009

Irritation på gymet

Nu är det full fart på gymen. Köer till redskapen och svettiga människor överallt och mitt i träningshetsen skapas irritation. De flesta har något de blir extra frustrerade av. När Expressen frågade visade det sig att det var allt från människor som fiser i lokalen till hår i avloppen.- Det är inget fel med att känna irritation eller ilska - så länge det inte blir så att man är otrevlig mot andra, eller att hela ens gymupplevelse blir förstörd på grund av det, säger KBT-terapeuten Dan Katz.

Själv blir jag mest irriterad på småbarnsföräldrar som tar med sig sina barn in i träningslokalen. Då är man egotrippad som förälder! Förutom risken att barnet skadar sig, kan det inte vara roligt för barnet att sitta i en vagn och titta på mamma eller pappa när de tränar! Ljudnivån är dessutom ofta ganska hög. Större barn som spinger omkring i lokalen är ingen höjdare heller. När jag går på gymet vill jag fokusera på min träning och inte bli störd av skrikande barn eller oroa mig för barn som leker i maskinerna och riskerar att göra illa sig.

En annan grej som stör mig är när det är skitigt på gymet. Jag är väldigt infektionskänslig och gillar inte att ligga och flukta i en matta som tusen andra har sniffat i eller att maskinerna är dammiga. Annars stör jag mig inte så mycket på andra deltagare, utan tycker oftast att det är trevligt att småprata med någon. När man gympat i samma grupp ett tag lär man ofta känna någon/några i gruppen.så det har en social funktion också.


2 kommentarer:

Nisse sa...

Jag känner en som har med sig en egen desinfektionsflaska och rengör grejerna innan.

De' du!

Kramar!

Kaktusblomman sa...

Ja, det finns ofta flaskor med rengöringsmedel på gymet också. Men man ska komma ihåg att använda dem...