tisdag 3 februari 2009

Rätt kläder till rätt person

Att klä sig ”rätt” handlar inte bara om vad som är trendigt. Det handlar om att hitta kläder som är rätt för sin kroppsform. Det handlar om vad man klär i, om att visa sin kropp från sin bästa sida.Med enkla medel kan du framhäva det du gillar och enkelt dölja det du tycker mindre om. Bry dig inte så mycket om storleken, utan prova i stället plagget för att se om det passar.

Tyvärr förändras våra kroppar med tiden. Det kan vara trist att inse att man inte längre ser ut som man ”alltid” gjort. Konstigt nog kan det som var toppmodernt för några år sedan se töntigt ut idag och sitta illa, trots att man kanske har samma vikt som tidigare. Att försöka gömma sig i allt för stora plagg är inte heller så lyckat.

När man som jag är bred över höfter och bak samt tunn upptill, är det inte lätt att hitta kläder som passar. Jag köper mest kläder på Joy och Lindex, HM också ibland. de har t ex snygga kjolar. Jag brukar oftast ha mörka byxor (svarta eller mörkblå jeans) och undviker stora bakfickor på byxorna. Bootleg ( vida ben nedtill) passar mig bäst. Jag köper för det mesta byxorna på Joy. Toppar och klänningar som är avskurna under bysten passar också. Idag köpte jag en sådan klänning i blått, som är min favoritfärg och högsta mode i vår, på Lindex. Jag ska ha blå strumpor till. Men jag undviker storrutigt och tvärrandigt. Brukar inte heller ha svart närmast ansiktet eftersom jag är ganska blek på vintern.

På 80-talet gjorde jag en färganalys, som jag haft mycket användning av. Den borde kanske uppdateras eftersom det till kommit nya färger som mintgrön och lila (jag gillar båda). Jag är i alla fall "sommar" och passar t ex i den nya knallgröna färgen och i blått. En färganalys är värd pengarna eftersom den säger vilka färger ansikts- och hårfärg passar till. Man får också veta vilka färger man ska ha till byxor, kjolar och jackor samt vilka man ska ha närmast ansiktet i tex blusar och toppar. Om man sedan handlar efter färganalysen passar alltid kläderna ihop, färgmässigt.




2 kommentarer:

Nisse sa...

Jag kör 'min' stil och jag har upptäckt att jag blir 'inne' ungefär vart 10:e år.

Jag köper nästan uteslutande 'vildmarkskläder' dels för att de är tåliga och dels för att de ofta har många fickor, speciellt i byxorna.

Har man en falerad nacke så vill en inte ha en massa vikt som tynger på axlarna.

Skalkläder passar mig också bra då fleece är ett lätt material och vindjackor oftast också är lätta.

Och så har jag lärt mig av erfarenhet att kläder krymper i garderoben så jag köper alltid rymliga kläder.

Skulle nu kläderna, senare, bli för stora (hur?) så är det ju mycket lättare att sy in än att 'sy ut' ett par byxor t.ex.

Kramar!

Kaktusblomman sa...

Hej Nisse!

Jag har kommit på att jag kan lämna in kläder som inte passar till sömmerskan. Hon ändrar dem för en billig penning och det blir snyggt. Ärmarna är av någon konstig anledning alltid för långa.Däremot fållar jag upp mina byxor själv med en sk. Stockholmssöm. Funkar jättebra!
Kramar!