onsdag 3 september 2008

Arbetsgivare vill inte anställa sjuka

Regeringens politik mot det sk "utanförskapet" är misslyckat, menar TCO som gjort en undersökning bland 1800 personalchefer. Den visar att de inte vill anställa långtidsarbetslösa och sjukskrivna trots att det är högkonjunktur. 56 % av arbetsgivarna är negativa till att anställa sjukskrivna och 44 % är negativa till att anställa långtidsarbetslösa. I rapporten, som kallas "Jakten på superarbetskraften fortsätter!", visar författarna på en oroväckande utveckling. "Fram tonar en bild av en global arbetsmarknad med ökande krav på företag och anställda. Rapporten visar att arbetsgivare har blivit mer selektiva och kräver högre utbildning vid nyanställningar." Politik och åtgärder måste därför anpassas till detta,menar de.

Vem är förvånad? Inte jag i alla fall. Jag kände av detta när jag var 1/2 sjukskriven ( i två år) och försökte byta arbete, men misslyckades trots att jag är välutbildad och har goda meriter. Jag kom på anställningsintervjuer, men blev sedan spolad när de hörde att jag var sjukskriven. Till sist blev jag tvungen att ta förtidspension eftersom min arbetsgivare inte hade något jobb som passade mig heller.

Orsaken till att arbetsgivare inte vill anställa oss sjuka, är att de dels är rädda för att det ska bli mycket frånvaro, dels att de inte tror att vi ska kunna hänga med i tempot.Det är inte lätt på arbetsmarknaden. Är du över 55 år eller småbarnsförälder blir du också ratad. TCO menar att Regeringens åtgärder varit ensidiga och grundar sig på att individerna ska få ekonomiska incitament att arbeta genom lägre ersättning och hårdare krav att söka arbete, inte på att stärka individernas möjligheter att få jobb genom tex utbildningsinsatser. Istället har Regeringen dragit ner på arbetsmarknads- och vuxenutbildning. Utanförskapet har inte minskat, tvärtom har det snarare ökat. Enligt den sista rapporten idag, har förtidspensionerna t o m ökat under Alliansregeringens tid!
Rösta på mig!





Intressant

Inga kommentarer: