måndag 15 september 2008

Advokater håller varandra om ryggen

Enligt Tv-programmet "Kalla fakta" är det ett fåtal advokater som utesluts ur Advokatsamfundet fastän de har misskött sig. Mellan åren 2003 och 2007 avgjordes 3564 ärenden i Advokatsamfundets disciplinnämnd. Det ledde till 639 prickningar, varav sju uteslutningar, där advokaten förlorade sin titel. På Kalla faktas hemsida kan du se hela listan av anmälningar.

Det är skandal att vi inte kan lita på advokaterna som ska hjälpa oss när vi är som mest sårbara och behöver deras hjälp! Det är ett ruttet system eftersom det är kollegor och inte är någon oberoende myndighet som granskar advokaterna och utdömer disciplinstraff. Jag har själv råkat ut för detta när min advokat missade att anmäla att jag ville ha muntligt förhandling i Länsrätten när jag skulle överklaga Försäkringskassans beslut. Jag fick överhuvudtaget inte reda på när mitt mål skulle avgöras, utan fick till min överraskning ett brev med domen från Länsrätten hemskickad. Nu kanske jag inte får prövningstillstånd i Kammarrätten och i så fall går mitt ärende inte att överklaga längre. Då förlorar jag ca 3000:-/månad.

Både advokatsamfundet ordförande och JK Lambert försvarar systemet och menar att enskilda som lidit skada pga advokatens handlande kan stämma advokaten.Typiskt översittarfasoner från dem som inte har varit i den sitsen. Ska man då anlita en ny advokat för att driva det målet? Vad kostar det?
Rösta på mig!



Intressant

3 kommentarer:

tjoppan sa...

Men hallå, vilken advokat var det?!

Kaktusblomman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kaktusblomman sa...

Eftersom advokaten i fråga har hjälpt mig överklaga (utan kostnad) och jag fått prövningstillstånd mot alla odds, så vill jag inte lämna ut hans namn. Det kan försämra min sak. Men om du mailar mig privat kan vi diskutera det.