fredag 1 augusti 2008

Hälsomyter

Aftonbladet skriver om de mest seglivade myterna. Här har du några, men det finns många fler:

* Drick mycket vatten.Fel! Du blir bara kissnödig. Vi hinkar i oss en massa vatten helt i nödan. Du blir varken yngre eller friskare, det räcker att du dricker när du är törstig.Jag blir full i skratt när jag tänker på att vi delade ut vattenflaskor till alla elever i skolan.

* Håret växer snabbare och blir grövre om man rakar sig.Fel! Det brukar t o m stå i damtidningar.

* Mobiltelefon kan störa utrustning på sjukhus. Fel! Har jag faktiskt trott på.

* Man får kramp av att bada direkt efter maten.Fel! Bryr jag mig inte om eftersom jag inte badar utomhus.

* Att läsa i mörker förstör synen!Fel! Det enda som händer är att ögonen blir ansträngda.

Vad kan man lära sig av det här? Jo, tro inte på allt du hör och läser om. Var skeptisk!

2 kommentarer:

Kristina Birkesten sa...

Så lätt det är att gå på såna myter! Det är inte lätt att genomskåda så det är ju bra att det tas upp i media!

Du har rätt, lite skeptiskt bör man vara och inte ta allt för sanning.

Kram! Kristina

Kaktusblomman sa...

ja, ibland är man tydligen för blåögd och tror på det andra säger.Det lustiga är att det t ex står skyltar på sjukhusen som säger att man ska ha mobilen avstängd,,,,