fredag 15 augusti 2008

Olämpliga bilsäten ger kvinnor pisksnärtskador

Forskning har visat att bilsäten är byggda efter manliga förebilder p g a att krockdockorna är manliga.

"- Krockdockan har bara en storlek och sitter bara på ett sätt. Men den genomsnittliga skillnaden i längd mellan svenska män och kvinnor är hela 14 centimeter, säger trafikforskaren Bertil Jonsson vid Umeå universitet". Dessutom sitter kvinnor på ett annat sätt, mer rakt upp och närmare ratten. Resultatet blir att bilsäten ger ett sämre skydd för kvinnor. Det har jag själv märkt när jag åker bil, för jag når aldrig upp till nackstödet. Hur ska det då kunna skydda mig?

Mannen är alltså norm även i detta fall, liksom när det gäller tester av läkemedel och symtom på hjärtinfarkt.DÅLIGT!Ännu en diskriminering!
Rösta på mig!


Inga kommentarer: