måndag 25 augusti 2008

Känslighet för histamin orsakar magbesvär

Jag har haft besvär med magen i många år ( uppblåst mage och magknip) och trodde tidigare att det var pga min konsumtion av värktabletter. Jag hade också migrän. Men för något år sedan fick jag tips av min läkare att det kunde vara överkänslighet för histamin, som bildas när vissa livsmedel bryts ner i matsmältningen. Hon hade läst en bok "Förrädisk föda" där det stod omnämnt. Jag började därför undvika mögelostar, valnötter, skaldjur och andra livsmedel som kunde ge symtom och blev genast bättre! Histamin är en av fler biogena aminer som bildas när fria aminosyror (finns i protein) bryts ner . Andra biogena aminer är Tyramin, Tryptamin, Fenyletylamin och Serotonin.

Nu vet jag också att alkohol och andra tarmirriterande födoämnen gör att det blir värre, så tex räkor, goda ostar och vin är inte någon höjdare, liksom inlagd sill och snaps. Bakteriefloran i tarmen kan också bidra till att bioaminer bildas, liksom lång lagringstid av livsmedel ( tex inlagd sill och makrill) och bristfällig hygien.

Några exempel på livsmedel som är kända för att ge symtom:
- makrill
- inlagd sill
- salami
- ost (särskilt mögelost)
- skinka
- tomat
- banan
- hallon, jordgubbar
- öl och vin

Symtom
Vissa livsmedel kan innehålla flera olika biogena aminer som förstärker effekten av varandra. Mängden av konsumerad mat samt närvaro av biogena aminer i det som äts avgör reaktonen. T ex att äta vin, ost och salami eller räkor samtidigt kan ge symtom. Men effekten är individuell och kan variera från dag till dag hos samma individ. De biogena aminerna har effekt på nervsystemet, blodkärl och mag-tarm kanal. Symtom kan uppstå inom några minuter-timmar eller mer.

Histamin är det amin som oftast , vad man vet, orsakar överkänslighetsrekationer. Symtom av histamin är t ex blodtryckssänkning, hjärtklappning, huvudvärk, flusch, kräkningar, buksmärtor och astmaliknande symtom.

Tyramin kan ge bl a högt blodtryck, feber, svettningar och migrän. Författarna till "Förrädisk föda" talar om "histaminos" - ett allergilikande tillstånd. Det går inte att fastställa via något labtest, utan man får helt enkelt prova sig fram.
Källa: "Förrädisk föda" av Ulf Bengtsson och Nils E Eriksson. För mig har receptfria anthistamintabletter t ex Loratidin, varit till god hjälp och lindrat symtomen. Atarax som också är ett allergimedel och kan användas som sömnmedel går också bra. Men man blir ganska trött dagen efter, i alla fall de första dagarna.
Rösta på mig!



Inga kommentarer: