tisdag 5 februari 2008

Teflonhjärna

Teflonhjärna kallas det visst, att t ex inte komma ihåg vad folk heter och inte hitta ord när man ska prata. Kognitiva problem är ett finare ord för samma sak. Man kan också som jag ha problem med tidsuppfattningen och svårt att hitta dit man ska, fastän man varit där tidigare.

I morse när jag vaknade trodde jag t ex att besöket hos sjukgymnasten var kl. 11.00 när det i själva verket var kl. 10.00. Kl. 9.00 upptäckte jag att det var fel och bussen gick 9.30. Du kanske kan tänka dig resten?

Jag hann inte äta frukost och läsa tidningen som brukar och nyvaken fick jag springa till bussen som jag hann i sista minuten. Pulsen var 180.

Hur kan jag nu tänka positivt om denna situation? Ja, tack och lov hade jag packat väskan jag skulle ha med mig igår kväll och som tur var steg jag upp en halvtimme innan väckarklockan ringde för annars skulle jag inte ha hunnit!

Det kommer säkert att hända igen, men med noggrann planering och rutiner kan jag undvika stress. Jag kan t ex noggrannt kolla tid och plats i almanackan och packa det jag ska ha med mig, innan jag lägger mig för kvällen. Att skriva ut kartor från Eniro http://kartor.eniro.se/ i förväg är också bra.

Det kanske är någon annan som har bra tips?

Inga kommentarer: