tisdag 5 februari 2008

Glad trots att mjölksyran flödar

Idag tränade jag pilates, som vanligt på måndagar. Jag tränar måndag, onsdag och ibland fredag också. Jag brukar dessutom konditionsträna i gymet direkt efter passset. Pilates är en perfekt sport om man har ont i ryggen och behöver få bättre hållning.

Har funderat över varför jag utsätter mig för detta? Vissa övningar gör att jag får kramp i benen eller ont i nacken eller både och.... Mjölksyra och slaggprodukter anhopas i musklerna och benen blir tunga som bly. Jag är dessutom stel som en planka i ryggen och har svårt att göra vissa övningar. Det skulle vara så mycket enklare att bara skita i träningen och slappa framför TV:n med en påse godis eller shoppa kläder på Lindex istället.

Men varje gång jag får dessa tankar kommer jag fram till att all träning innebär mer smärta, så är det även för elitidrottare, så det får jag stå ut med! Tänk bara på Charlott Kalla, vilken tjej!När jag såg henne åka rakt uppför slalompisten och göra det omöjliga möjligt, gav det mig kraft att kämpa.

Om jag inte tränar förtvinar mina muskler och jag får mer ont. Får jag mer ont orkar jag inte göra sånt jag tycker är roligt. Tränar jag blir jag däremot starkare, smidigare och gladare, för det är roligt att träna också. Särskilt när man känner hur man bli starkare för varje gång.

Därför är det i längden bättre att träna än att än att inte träna alls,även om det kortsiktigt kan vara behagligare.

Inga kommentarer: