måndag 13 september 2010

Du manipuleras av de borgerliga medierna

Johan Ehrenberg beskriver ett välkänt problem : De borgerligas övertag vad gäller media. De ägs till 98% av borgerliga intressen och verkar vid årets val ha gått samman i en kampanj för att stötta Alliansen.
han skriver att
"Den valbevakning du följt senaste månaderna har varit extrem, jag är rätt luttrad när det gäller manipulationer, men valet 2010 kommer att gå till minnet som medievalet för en alliansseger. Vinklingar, påhittade nyheter och de bortvalda viktiga berättelserna har varit värre än någonsin.

Det blå mediesverige har konsekvent använt tre metoder för att driva allianslinjen."
Vi blir enligt Ehrenberg manipulerade på tre olika sätt:

1.De falska opinionsundersökningarna
Det har egentligen bara gjorts en seriös valundersökning i år, SCB:s från i maj (då de rödgröna hade egen majoritet). Efter det har mätningar stått som spön i backen, alla med övervikt eller rentav enorm övervikt för alliansen. Granskar man enligt Ehrenberg, undersökningarna visar det sig att de är värdelösa, de klarar inte felmarginalen, medier blåser upp skillnader som helt enkelt inte är säkra. Mätningarna bygger på få personer, få svar och är lätta att manipulera genom att använda olika beräkningsmodeller för att ”rätta till” de svar man fått. (Opinionsundersökningar redovisar inte vad folk svarar, de redovisar folks svar tillsammans med uträkningar på hur väljare rimligen borde svara.)

2. Metoden är att LYFTA upp de egna ”ovanför debatten
Carl Bildts personliga beslut att bara delta på sina egna villkor har accepterats av alla blå medier, skandaler runt honom avfärdas självklart som ointressanta. Ingen tidigare utrikesminister har hanterats så. Anders Borg har fått stå som "expert" istället för ansvarig politiker, när ekonomi diskuterats .

3. Den tredje och kanske mest effektiva metoden  är att osynliggöra frågor som kan vara pinsamma för Alliansen, tex sjukförsäkringen, följderna av privatiseringarna  och miljön. Diskutera nman miljön kan ju Miljöpartiet få medvind.

4. Jag har hittat ett fjärde sätt: nämligen att manipulera bilder. Se även Ehrenbergs granskning av bildkampanjen . GP har i pappersupplagan t om manipulerat bilderna av Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt i dagens GP så att man ser honom klart o tydligt medan hon är höljd i dimma. Har sett samma tendens tidigare i GP vad gäller bildhantering, senast när GP intervjuade Sahlin och Reinfeldt. Man såg nästan inte hennes ansikte för den stora skylt hon bar på. Medan han syntes väldigt väl och på alla biler ser väldigt statsmannaaktig ut. Något för medieforskare att titta på! Är detta demokarti? Jag tycker mer att börjar vara allt för mycket censur och propaganda.
Bloggar: , , Regeringen moderaterna,val 2010 ,opinion, valrörelsen, valkampanj, VAL, ,socialdemokraterna, intressant, arbetslinjen, rehabiliteringskedjan, alliansen,utförsäkring, valet 2010, fredrik reinfeldt, röd-gröna,centerpartiet, opinionsmätningar

Inga kommentarer: