onsdag 12 mars 2008

Regn, regn

Trött, trött, trött idag. Det blev för mycket med tillverkning av påskkort och ishockeymatch samma dag. Känner mig helt utpumpad och har därför tagit det lugnt idag. I natt sov jag jättedåligt och det gick bara runt i huvudet av ishockeymatchen hela tiden, så det blev ingen pilates som planerat.

Det blir så där när jag överansträngt hjärnan och tänkt eller koncentrerat mig för mycket.Det är väl teflonhjärnan (eller snarare reptilhjärnan) som spökar...Men påskkorten blev jättefina!

Jag är så trött på detta regnande, som aldrig verkar ta slut. Det blir så mörkt och trist. Det känns inte roligt att gå ut heller....

Föreläsning om hälsa på kanal 24 idag

Men jag såg istället en intressant föreläsning med en neurokirurg som heter Nils Simonsson. Han är - utsedd till årets talare, vilket jag kan förstå eftersom han var väldigt underhållande. Han sa att hjärnan är likadan nu som för 5000 år sedan när vi vandrade på savannen. Det innebär att hjärnan t ex är känslig för ljud. Det är aldrig tyst i ett hem, alltid är det något som låter radio, Tv, elektrisk apparatur, maskiner, bilar mm, vilket skapar en oro inom oss - stress.

Simonsson menar att 30- 40 minuter rask promenad/dag har lika bra effekt som prozac,men utan biverkningar. Men motionerar man för mycket kan man bli utbränd av det också. Vi behöver solljus varje dag för att må bra och sova minst 8 timmar, annars blir vi stressade.Han menar att vi ska äta "rötter, nötter, frukt och grönt", samt "djur som simmar, betar fritt och flyger". Djur som utfordras med kraftfoder innehåller inte Omega 3 som är bra för kroppen.

Depressioner

Vi matas med elände och våld via media dagligen och det ligger som en matta som depressionen grundas på. Det har blivit "fint" att vara vemodig. Men "det är inte hur vi har det, utan hur vi tar det" - vår attityd till livet och oss själva som är det viktiga.

- Du kan träna dig att bli optimist och tänka positivt.
- Optimistiska personer lever längre, är friskare och tjänar mer
- Depression är ett tankefel - att man tänker pessimistiska tankar om sig själv
- Vägra tänka negativt om dig själv!

Det tycker jag låter bra! Varför proppa i sig en massa piller när man kan må bättre genom att motionera, äta och tänka rätt?

2 kommentarer:

Nonna sa...

Klart att det är så - det vet vi ju - men ibland är det svårt att på egen hand "programmera om sig" här tycker jag att vi har ett stort ansvar som föräldrar att vi lär våra barn positivt tänkande från första början. För du vet, var det negativa tongångar i hemmet, så lärade man ju sig att det var det rätta tankesättet osv. Det här kan ta länge att ställa om, men jag tror absolut att det går. Åtminstone med dem som har viljan. Synd att jag missade det månntro det går i repris? Ser att han har skrivit böcker oxå som finns att beställa på http://www.cdon.com/ det vore kanske nåt. Har dock beställt Mari Jungstedts "I denna ljuva sommartid" o Anna Janssons "Pojke försvunnen" i pocket till resan. Vi läser var sin och så byter vi sen. Nå jag har i alla fall dragit mitt strå till Modell Simonssons stack idag jag har gått en 65 min lång promenad. Bitvis hockeybanehalt och bitvis barmark så ALLA muskelgrupper har fått sitt. Jag lyssnar inte på tystnaden fast man kanske skulle göra det utan på Winnerbäck, Kent, Phil Collins och Marie lindberg m.fl.
Hoppas du får energin tillbaka det går ju upp och ner gör man för stor inbetalning en dag så får man snåla nästa.
Kram Nonna

Kaktusblomman sa...

Vad duktig du var, som var ute och gick så länge! Jag har också promenerat idag inspirerad av Simonsson. Brukar gå i vanliga fall också, men har inte haft tid eller orkat på sistone.Det känns att jag får mer energi efteråt och att dagsljuset hjälper till.

Nu laddar jag för kvällens ishockeymatch mellan SAIK och HV71. Har beställt semlor (mums!) med min man. De får vi ta i pausen, eftersom vi ser TV på olika våningar *S*. Han ser på kanal 9 en trappa upp och jag ser Canal + nere.

Kram