tisdag 6 maj 2008

Testa ditt koldioxidutsläpp

På GP:s hemsida kan du testa hur mycket koldioxid du släpper ut. Jag klarade mig bra i testet och hade koldioxidutsläpp på 1417,4 kg per år, vilket kan jämföras med medelgöteborgarens utsläpp 6900 kg och acceptabel nivå på lång sikt: 2500 kg.Mitt utsläpp också långt under det nationella målet som är över 4000 kg!

Varför? Jo, vi sopsorterar det mesta och komposterar. Dessutom köper vi ekologiskt odlad mat, har värmepump i huset och köper "grön el" från Skellefteå Kraft. Vi använder bilen lite och när jag ska åka långt tar jag tåget. Maten står för det största utsläppet, trots att vi bara äter nötkött en-två ggr/vecka och handlar ekologiskt. Nu på våren och sommaren hänger jag ut tvätten istället för att använda torktumlaren. Var rädd om vår miljö och tänk på hur mycket koldioxid du släpper ut.


Inga kommentarer: