onsdag 14 maj 2008

Smärta föder skönhet?

Jag var till en massageterapeut i måndags för min onda rygg och ischias.Han gav mig ultraljud EMS och massage med töjningar. Det var grejer det! Det gjorde väldigt ont när han stretchade mina stackars muskler som är spända som fiolsträngar i rygg och höft. Men "smärta föder skönhet" som det står på tröjorna från ett gym här i stan. I så fall måste jag bli jättevacker!

Det har varit svårt att sova också eftersom värktabletterna inte har hjälpt. Idag känns det som jag gått genom en mangel. Varenda muskel värker och det pirrar i benen. Men mina fötter har blivit varma! Det har de inte varit på många år. Jag får ligga lågt ett tag och lyssna på kroppen.Just nu vill den inte göra så mycket.Enligt massören så har jag ett sk piriformissyndrom, vilket kanske kan förklara min ischias. Läste en intessant atikel om piriformissyndromet där det står att symtomen bl a är ishias, ljumsksmärtor och utplanad lordos (svank) vilket stämmer på mig. Behandling är massage, blockader, töjningar och antiinflammatoriska läkemedel.Diagnosen är omstridd och särskilt massage via ändtarmen. Det ställer inte jag upp på. Däremot tror jag att andra metoder kan hjälpa, tex blockader och stretching.

Nu ser jag fram emot måndag då jag får nästa behandling! Det bör ju bli bättre och bättre....




Inga kommentarer: