måndag 19 maj 2008

Fick behandling för min tinnitus

När jag besökte min massör idag frågade jag om han kunde göra något åt ljudet i mitt huvud, tinnituskallas det.Som jag tidigare har berättat, har jag haft ett surrande ljud i huvudet i några månader. Det är mest irriterande när jag ska sova. Jag tycker också att jag blivit tröttare sedan det började. Det tar väl en massa energi utan att man tänker på det. Jag trodde att det berodde på överansträngning, men massören sa att mina käkmuskler var väldigt spända. Jag fick därför behandling med laser i öronen (!), ultraljud på muskelfästet vid öronen och massage av käkmusklerna. Det sistnämnda gjorde skitont!Han sa att mitt ansikte var nästan fyrkantigt pga att käkmusklerna var så spända.

Jag vet sedan tidigare att whiplashskadade ofta har käkproblem och jag kan inte gapa över mer än två fingrar i bredd (tre normalt). Jag har också problem med att gapa hos tandläkaren och får då ha en speciell kudde samt ta extra pauser för att vila käkmusklerna. Ändå får jag ont i nacken efteråt.

Men nu hoppas jag att slippa tinnitus med hjälp av behandlingen!



4 kommentarer:

Nonna sa...

Hoppas, hoppas att du funnit en lösning på det problemet!! Håller tummarna!
Kram Nonna

caja sa...

Har själv T, efter 14, snart 15 år har jag fått lov att inse att den har tagit sig en permanent plats i mitt huvud....det är lång väg till att acceptera fakta men det GÅR att leva med detta susande, tjutande, pipande.....listan kan göras lång...oljud i ens skalle. Dock finns det ju de som blir av med skitet och jag hoppas verkligen att du är en av dem!
Må väl//c

Kaktusblomman sa...

Jag har kvar min tinnitus,men den har blivit bättre. Använder nu bettskena på natten och har fått övningar för spända käkmuskler hos Odontologen. Det kan ju finnas olika orsaker till tinnitus t ex nackproblem , spända käkmuskler, hörselskador.

Det bästa tycker jag är att nonchalera ljudet och maskera det genom att spela musik t ex. Inte alltid så lätt, svårast när jag ska sova för då är det tyst.Men jag skulle ju kunna lyssna på musik i hörlurar förstås om jag blev mycket störd av min tinnitus.

Kaktusblomman sa...

Jag skriver nunmera om whiplash och smärta på Smärtbloggen, http://levamedsmarta.blogspot.com/

Välkommen dit!