fredag 9 maj 2008

Min svärfar är döende

Vad ska man göra när ens anhöriga dör?Min svärfar, som är 86 år har inte långt kvar, han har bara 20% njurfunktion och hjärtsvikt. Nu får han morfin kontinuerligt,men har ändå ångest och oro, som är helt naturligt.... Läkarna kan inte göra något och han klarar inte dialys pga sitt dåliga hjärta. Ikväll ringde de från sjukhuset, där han vårdas. De hade personalbrist och ville därför att vi skulle komma och sitta med honom. Han hade fått tungt att andas sa de, men han sover mest. Är det för att de vill spara pengar eller av omtanke om min svärfar? Man undrar ju? Samtidigt vill man inte att han ska behöva vara ensam och vara där så mycket som möjligt. Men vi orkar inte vara där hela tiden. Det tar så mycket energi och kraft. De ringde precis samma tid förra fredagen också och höll på att skrämma livet ur både hans fru och barn. När jag arbetade i vården ringde man inte anhöriga i onödan eller för att man hade kort om folk.Men det gör man tydligen nu?

Jag hoppas bara att det går fort så att han slipper lida. Det är jobbigt både för honom och anhöriga om det drar ut på tiden. Samtidigt måste vi förbereda på oss på att livet aldrig blir det samma när han är borta.Han kommer att fattas oss.


Inga kommentarer: