onsdag 4 juni 2008

Inte bara engångsgrillar som skräpar- fimpar överallt

GP har skrivit om engångsgrillar som lämnats kvar i naturen. Sist jag besökte badstranden var det några korkade människor som hade tänt just en sådan i gräset, vilket höll på att ta en ända med förskräckelse. Elden spred sig blixtsnabbt och det slog upp höga lågor. Jag trodde att det skulle bli skogsbrand och packade ihop mina saker. Stod sedan helt paralyserad och tittade på. Många människor sprang i panik därifrån. Men tack och liv var det några killar som hade sinnesnärvaro. De blötte sina badhanddukar i havet och slog på elden. Andra bar vatten i plastkassar och efter några minuter kom badvakterna med brandsläckare. Vilken tur att det fanns folk som kunde tänka klart. Inte min starka sida, precis.

Ett annat problem är cigarettfimpar. Kanske inte lika skrymmande, men allmänt otrevliga och giftiga för djur och barn. De kan också orsaka eldsvådor! Jag tycker att det är dåligt av rökare att inte ta med sig fimparna och slänga dem på lämpligt ställe.

I sista hand borde fimpar som lämnats kvar tas bort av de som städar stranden. Det görs inte på de badplatser jag besökt i alla fall. Det är konstigt att rökare inte kan visa hänsyn och ta sitt ansvar för miljön? Inte nog med att de förpestar luften, de slänger giftiga fimpar överallt också. Det borde förstås inte lämnas något skräp på badstranden överhuvudtaget. Ta med det till soptunnan!


Inga kommentarer: