måndag 2 juni 2008

Forskningsrapport om läkarhot beställd av Försäkringskassan

Nu skriver GP med fet rubrik att det är vanligt att läkare hotas. Läkaren och doktoranden Malin Swartling, vid avdelningen för rehabiliteringsmedicin, Akademiska sjukhuset i Uppsala, säger sig har funnit att många läkare känner sig hotade och är rädda för att bli anmälda när de överväger att inte sjukskriva patienter.Värst är det på vårdcentralerna, där 80 procent av allmänläkarna svarade att de upplevde upp till fem problematiska sjukskrivningsfall per vecka.Men oftast rör det sig om patienter med psykiska problem och smärta, inte vanliga åkommor som förkylningar.

Vad gäller urvalet så är det tydligen bara allmänläkare och ortopeder som tillfrågats i studien
Det kan ju ha en viss betydelse för resultatet.Att psykiskt sjuka kan hota läkaren är inte konstigt. De kan ju t ex lida av tvångstankar eller vara psykotiska. Däremot tror jag att patienter med långvarig smärta kan känna sig nonchalerade av vården och deprimerade pga den sänkta livskvalitén som långvarig smärta innebär. Resultatet är snarast ett underbetyg åt vården! Det är oftast rädda och kränkta patienter som blir aggressiva. Jag behöver bara gå till mig själv. Många gånger har jag känt en enom frustration över den situation jag hamnat i och över att inte få den hjälp jag behöver. En gång blev jag t ex nekad astmamedicin av en läkare på vårdcentralen för att astmatesten var bra,fastän jag haft dokumenterad astma sedan -96 och en väl medicinerad sådan kan vara symtomfri!Det slutade med att jag bytte vårdcentral och fick min medicin.

Malin Swartling, som doktorerar den 3 juni, har tydligen sett som sin uppgift att försvara regeringens politik inom socialförsäkringarna. Hon rekommenerar tex Socialstyrelsens riktlinjer vid sjukskrivning. Men GP,Metro,NSD,SvD m fl förtiger på vems uppdrag hon forskar! Uppdragsgivare och finansiärer till studien om läkes sjukskrivningspraxis är Försäkringskassan, Stockholms Läns Landsting och
Landstinget i Östergötland, Riksförsäkringsverket och FAS. Så var det med den trovärdigheten. Det verkar inte vara något hinder att doktorera fastän man har ekonomiska bindningar.





Intressant


Inga kommentarer: