söndag 15 juni 2008

Hemtjänsten har inte förstått vem de är till för

I fredags ringde hemtjänsten och sa att de skulle komma och putsa fönster 1 timme senare! Då hade jag en snickare hemma som rivit ut hela köket och satt bara och flämtade av utmattning. När man haft hantverkare som stökat runt och alla ens ägodelar är i kartonger är man inte så himla allert. Jag har svårt att hitta min saker i vanliga fall och det här gör inte saken lättare precis.

Ok, jag plockade bort från fönstren och väntade och väntade..... Det hade inte kommit någon kl. 16.00, så jag ringde hemtjänsten. Men givetvis var det bara en telefonsvarare jag fick kontakt med. Först idag, två dagar senare ringer de upp mig och säger att det blir i morgon istället!

När sådant här händer funderar jag på om hemtjänsten vet att de är till för mig istället för tvärtom. Det finns absolut inte någon flexibilitet mot brukaren. Om jag t ex inte kan ta emot de när de ska städa, får jag ingen städning och får vänta flera veckor till nästa gång. Jag förväntas tydligen inte ha något eget liv, utan förutsätts bara sitta hemma och rulla tummarna.

De har också en konstig regel som säger att jag måste vara hemma när de kommer, även omde ringer med kort varsel. Kanske för att de inte ska bli beskyllda för stöld, men stjäla kan de göra även då jag är hemma. Jag kan omöjligt hålla koll på två personer som är på olika håll i huset. Men litar på att de är justa. Jag får också finna mig i att vissa av personalen bara rycker upp dörren när de kommer och behandlar mig som ett objekt.

Det finns någon slags oskriven regel som säger att man som brukare ska vara tacksam för att man får hjälp och inte klaga. Visst är jag tacksam, men jag kräver att bli behandlad med respekt. Nu funderar jag på att anlita ett städbolag istället. De städar i alla fall de timmar man kommit överens om och betalar för. Dessutom får man göra avdrag med 50% av kostnaden. Ett av de få bra beslut som Alliansregeringen fattat.



Intressant

3 kommentarer:

Raderade Webbsideskommentarer sa...

Det märks att du aldrig varit på den sidan om stängslet där dessa personer dagligen försöker få ihop ett fungerande arbetsschema och hur de får höra de mest hårresande saker när de tagit ett arbete för att hjälpa folk där de nu enligt somliga inte har tid med än det ena och andra för att agera som somligas slaskhink.Stjäl vårdtagarens saker och struntar i hur vårdtagaren vill ha det.Har sett många duktiga människor som lämnat detta yrke på grund av en allt för krävande arbetsledning samt vårdtagare som trodde att det var Stålmannen som tittade in och fixade till allt utan att ha besvärat vårdtagaren det minsta med sin vårdande osynlighet.Förstår egentligen inte varför dessa personer som har så mycket emot hemvården inte säger upp den istället eller ringer till vårdledningen och talar om dessa fel.Me se där är de inte alls lika snabba med att fördömma,det väntar dom som vanligt med tills vårdpersonalen kommer med att framföra.

Tidigare anställd i hemvården men tröttnade på ständigt skäll och arbetar idag i ett helt annat yrke.Lycka till.

Johannes

Kaktusblomman sa...

Hej!

Jag har framfört mina åsikter flera ggr, men tröttnar på att tjata hur det ska städas och olämpliga personer kan man inte omvända. Jag vill inte gå bakom ryggen på personalen utan framför min kritik till dem direkt istället för att ge dem en chans att ändra sig.Men man är rädd att få personalen mot sig och få rykte om sig att vara elak. Som vårdtagare är man i underläge och vill inte stöta sig med personalen.

Jag har själv jobbat inom vården i 20 år, men har aldrig slitit upp dörren till en vårdtagare utan att ringa på först eller pratat över vårdtagarens huvud med annan personal. Men visst finns det de som är bra också. Det är viktigt att framhålla.

Hälsningar

Kaktusblomman sa...

Ps Med din inställning var det nog lika bra att du slutade arbeta i hemtjänsten.