onsdag 4 juni 2008

Burkini inget för jämställda kvinnor


Nu har det tydligen börjar säljas en burkini (motsvarighet till bikini) för muslimska tjejer i Sverige. Syftet är att de ska kunna bada utan att visa hud eller hår. De kunde väl lika gärna ta på sig en dykardräkt? Förstår inte heller varför de är på ett nakenbad?

Jag tycker att religioner ska respekteras och tyckte tidigare att det var OK att kvinnnor bar slöja, men har efter olika artiklar och Tv-program ändrat uppfattning. Jag såg tex ett Tv-program där småflickor inom Islam fick "vänja" sig vid slöja från 7 års ålder för att vid 12 år vara tvungna att bära den ute i samhället. Det skedde inte utan protester och tvivel, men de tystades ner fort. Anledningen till att kvinnor bär slöja, är att regionen säger det och att män kan bli attraherade av dem (!!!) Kvinnor och flickor inom Islam har ett hårt socialt och kulturellt tryck på sig för att bära slöja. Det märklga är att kvinnorna själva medverkar till att det vidmakthålls. Men de har kanske inget val? Varför skulle en kvinna frivilligt bära slöja när det är 25-30 grader varmt om hon inte blivit hjärntvättad? Varför skulle en kvinna frivilligt bada och sola fullt påklädd? Det är dessutom inte bra för hälsan. Huden behöver minst 10-15 minuters sol utan solskydd varje dag för att bilda D-vitamin. Mörkare hud behöver mer sol än ljus. Men givetvis är det upp till var och en om man är påklädd eller inte, men det ska vara av egen fri vilja.

Så länge vi tillåter detta förtyck av kvinnor och anpassar oss till det, kommer inget att ändras. Följderna av förtrycket av kvinnor är bl a trakasserier, misshandel, hedersmord och att kvinnor opereras för att dölja att de inte är oskulder.

Det var gångbart för flera tusen år sedan att skuldbelägga kvinnor och se dem som "farliga", tidigare spärrades obstinata kvinnor in på mentalsjukhus i Sverige och var omyndigförklarade. Men det måste väl ändå anses diskriminerande att särbehandla kvinnor idag? Att kvinnor ska bära slöja är ett manligt påfund för att hålla kvinnor på mattan ( flera tusen år gammalt dessutom) och har inget med religion att göra. Det hör därför inte hemma i ett modernt och demokratiskt samhälle! Att alla gudar är män (vad jag vet), är inte helt utan anledning! Det är därför kvinnor ska "underkasta sig" Gud. Nej,stå på er tjejer och låt er inte förföras av tal om religionen!





Intressant

6 kommentarer:

Hannelore sa...

Vad var det för nakenbad? Låter märkligt.

Jag tror också att det kulturella och sociala trycket är stort. Man undrar varför alla feminister är så tysta?

För oss whiplash-skadade kanske den där "dykardräkten" är bra. Håller förmodligen kroppsvärmen, även om den inte är så bekväm.

PS: För övrigt lyckas jag inte kommentera här i Firefox, det går inte att expandera kommentar-fönstret. I Internet Explorer funkar det bra. Vet inte varför. Har skrivit en annan kommentar, angående Axén, i Resursbloggen.

Kaktusblomman sa...

Jag förstår inte varför den skulle vara bra just för whiplashskadade? Ang. nakenbadet så är det är tydligen på nakenbadet i Nacka.

Menar du att det är problem att kommentera på min blogg?Kanske någon inställning som ska ändras?

Hälsningar

Hannelore sa...

Hej!

Det finns ju en Wet-väst också, fast den har ingen huvudbonad och används väl mest i varmvattenbassäng.

http://www.wetvest.se/

Jag har kommentar-problem i vissa Blogspot-bloggar, men inte i alla. I min går det bra. Kan vara en bugg i Firefox också. Ska ladda ner den nya versionen. Får se om det blir skillnad.

Frugan E sa...

Tjejerna pa nakenbadet i reportaget var inte muslimer, och varfor ett nakenbad anvandes som kuliss ar ett mysterium.. I ovrigt finns det sa grova fel i ditt inlagg om islam sa jag vet inte ens vart jag ska borja. Jag rekommenderar dig verkligen att besoka http://islamguiden.com , en svensk sida med fakta om islam dar det star mycket om t ex slojan. Vad en del kulturer agnar sig at bor inte skyllas pa religionen.. Och du skriver att man far gora vad man vill, om det ar av egen fri vilja, men samtidigt utgar du ju ifran att slojan inte ar av fri vilja?

Kaktusblomman sa...

Jag är mycket medveten om att jag antagligen har fördomar om och inte kan allt om islam. Men å andra sidan är det väl många muslimer som inte kan allt eller har fördomar om svenskar?

Det är inte heller islam jag kritiserar utan tolkningen av koranen. Jag vet också att många muslimer skyller sitt felaktiga handlande på koranen eller tolkar den felaktigt. Det finns också en oenighet bland muslimer om hur den ska tolkas.

Jag har faktiskt flera vänner som är muslimer och har genom dem fått en god bild av religionen, som även har bra saker.

Frugan E sa...

SJALVKLART finns fordomar overallt. Och som svensk som flyttat till ett muslimskt land kan jag saga att de fordomar som florerar i Sverige om "dem" ar i princip de samma som finns har om oss svenskar (utlanningar). De tar sig lite olika former och uttryck, men de har mycket gemensamt. Lite "lustigt" pa satt och vis.

Kul att lasa att du har muslimska vanner som formedlat islam pa ett bra satt! Far jag fraga lite fredligt nyfiket dock varfor det just verkar vara slojan som "sitter ivagen"? Har nagra av dina vanner sloja, forresten? Om du vill svara pa det forstas..