onsdag 6 maj 2009

Slöjmode i TV4 omdömeslöst

Nu visar TV4 vårens slöjmode! Man kan tro att vi lever på medeltiden!Lever vi inte i ett demokratiskt, modernt och relativt jämställt land? Kvinnorna i programmet säger sig bära slöjan frivilligt. Hade slöja varit något frivilligt som man när som helst kan välja att ha eller inte skulle det inte varit något ståhej. Men nu är det en symbol för att kvinnor inte har samma rättigheter att se ut och bete sig som män i samma kultur. Vill kvinnorna det? Visst, det är fritt att leva som man vill. Men i ett samhälle som ständigt strävar efter jämlikhet och människors lika värde är det fel att på något sett premiera eller skönmåla en sådan symbol.

Hur frivilligt är det när pappas, bröders och andra manliga släktingars förväntningar och tryck skapar en föreställning om att detta är normalt? Kvinnliga släktingar vågar inte stå upp mot detta av rädsla för följderna i form av utstötning, misshandel mm. Att intala sig att det är frivilligt är bara ett uttryck för självbedrägeri och förnekande.

TV4 visar prov på sällsynt dåligt omdöme som visar detta.

Bloggar: , , ,Intressant, ,islam,religion,debatt

11 kommentarer:

Anonym sa...

Du sager ju emot dig sjalv! I ett demokratiskt, jamstallt samhalle ska man fa visa slojmode. I ett demokratiskt, jamstallt samhalle ar vi med sloja precis lika mycket varda som er utan, och ska inte behova kanna att vart livsval och var tro ska tvingas ifran oss.

Du talar om demokrati, men du vill ta bort vara rattigheter som (beslojade) kvinnor?
Varfor ska vi stuvas undan? Gommas? Vi far inte synas i TV med vara slojor, ute far vi glapord. Ar det jamstalldhet, eller? Lat alla fa synas, skonmalar man att kvinnans varde ligger i hennes figur eller storleken pa hennes brost, vilket media lar oss, sa kan man ju undra varfor da inte slojan kan fa skonmalas en aning?

Kaktusblomman sa...

Tvärtom. En beslöjad kvinna är inte jämställd enligt våra seder och bruk. Seden att kvinnan ska beslöjas är flera tusen år gammal och uppstod i ett annat fattigare, samhälle än vårt och hör därför inte hemma i ett modernt samhälle. Om hon inte gör det av fri viljavill säga, vilket kan ifrågasättas. Många muslimska kvinnor tycker säkert att det är frivilligt eftersom de inte känner till något annat och det är naturligt för dem. Familjen är viktigare för muslimer än för svenskar i allmänhet. För oss är individens rätt att bestämma över sig själv och sin egen kropp grundläggande.

Tidigare fick man tex aga kvinnor och barn i Sverige och kvinnor hade ingen rösträtt. Då var det naturligt, i alla fall förr männen. Men sedan blev det lag mot kvinno- och barnmisshandel och kvinnan fick rösträtt.Då ändrades också inställningen hos svenskar i allmänhet.

Jag tycker att alla är lika värda och att alla har rätt att bestämma vilken tro man vill tillhöra. Men till mänskliga rättigheter hör också att man inte ska bli misshandlad för att man vill klä sig som man vill eller utbilda sig. Man ska inte heller behöva bli bortgift utan själv få bestämma vem man ska gifta sig med.

Det är inte heller jämställt att bröder ska ärva mer än döttrar och kan bestämma över sina systrar.

Jag är medveten om att vi tillhör olika kulturer och därför har olika sätt att se på saker och ting.

Kaktusblomman sa...

Jag försvarar inte dem som kastar glåpord efter er utan tycker att det är bättre med dialog. Och jag håller absolut med om att kvinnan i det moderna samhället i många fall blivit ett sexobjekt,men jag behöver inte gömma mig bakom en slöja för att inte bli sexobjekt. Det räcker att jag accepterar min kropp som den är och inte ställer upp mer eller mindre avklädd i media.

Frugan E sa...

Jag tror inte att vi tillhor olika kulturer, dock.. Formodligen darfor som jag delvis "forstar" dig. Det ar ju inte sa latt att veta nar nagot ar helt frammande och man inte last pa. Vilket jag absolut tycker att man ska gora innan man beslutar sig for att bara sloja, eller leva efter en religion over huvudtaget, by the way.

Ang kvinnobilden i media sa sa jag inte att man ska visa sig sa bara for att man inte har sloja. MEN media bland annat har lart oss (hjarntvatt?) hur en snygg kvinna "ska" se ut, vad en "idealkropp" ar och liknande strunt. DET tycker jag ar prov pa riktigt daligt omdome av TV & Co.

Det ar for ovrigt intressanta fragor du staller dar, kaktusblomman, fast de kraver langa svar!
Kanske borde jag skriva om de har amnena pa min blogg? ;o)

Kaktusblomman sa...

Jag håller med dig om media och hur de skapat en utseendefixering. Du kan läsa mina andra inlägg om det. Tex under fliken "Media" ::http://viavitae.blogspot.com/search/label/media

Jag tycker att TV mest visar uppumpade blondiner, som är där pga sitt utseende inte för sin intelligens.

N sa...

När du talar om seder och bruk skulle jag i ditt ställe vara mer försiktig, eftersom det exempelvis seden att vara beslöjad inte för så länge sedan fanns beslöjade kvinnor även här...Givetvis kan människors reella frivillighet ifrågasättas, men när du i samma mening skriver att de inte känner till något annat, bortser du ifrån ett stort antal som har konverterat och har valt slöja, en andel som har satt på sig slöja på äldre dar, en andel som är högutbildade och jämställda både privat och offentligt som väljer att ha slöja, och dessa grupper vet med all säkerhet hur det är att inte ha slöja. Och om slöja i andra grupper känns naturligt så varför inte?

När du pratar om muslimska kvinnor så får du inte glömma att många muslimska kvinnor lever i andra länder, med andra kulturella koder, och när du säger att de misshandlas för att de inte vill ha slöja etc, så visst det finns dem med, men det finns inget fog för detta i islam. När någon som inte kan så mycket om denna diskurs, diskuterar om islam och kultur som jämlika och blandar ihop till höger och vänster så känns det inte riktigt aktuellt, men det är ju din blogg så skriv du vad du vill...Den tjejen som kommenterade på din blogg, är från "din kultur"...och din syn på svensk kultur skiljer sig säkert med hennes syn och med min syn...

Kaktusblomman sa...

Visst är jag medveten om att skillnaden mellan muslimer är stor pga att de lever i olika länder i olika kulturer mm. Däärför kan man inte dra allaa över samma kam. Så är det även i Sverige Här är det tex många kristna som inte är särskilt religiösa och som aldrig går i kyrkan tex. Det är säkert så med muslimer också.

Som jag sagt tidigare är det Ok att bära slöja om man gjort ett medvetet val grundat på kunskaper och eget ställningstagande. Men eftersom just slöjan är så laddad är det väl onödigt att göra en modevisning om slöjor i svensk TV. Det befäster verkligen fördomarna om muslimer.

jag vill veta vad du menar med:"När någon som inte kan så mycket om denna diskurs, diskuterar om islam och kultur som jämlika och blandar ihop till höger och vänster så känns det inte riktigt aktuellt, men det är ju din blogg så skriv du vad du vill.." Menar du att vi inte är jämlika? Hoppas att jag har fel men jag tycks ana en överlägsen attityd? Var är ödmjukheten och toleransen?

Kaktusblomman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Frugan E sa...

Jag ser inte varfor en modevisning med slojor skulle befasta fordomar. Tvartom tycker jag att det syns for lite muslimer i media, som t ex ramaskrierna infor starten av Halal-tv vittnar om.. av nagon anledning sa far vi inte synas. Vill man inte se oss som del av svenska samhallet? Om vi ar det sa borde vi fa "vara med" ocksa i media. Nu ar iofs inte jag den som nodvandigtvis ser slojan som ngt modeplagg, men.. det ar en helt annan diskussion.

Jag tror forresten att den andra som kommenterat med "jamlikhet" menar att du diskuterar om islam och kultur som jamlika, vilket de inte ar. Islam ar en sak och ett visst land/folks kultur en annan.

Sa tolkade jag det som iallafall. :o)

Kaktusblomman sa...

Ja visst,men folk som tillhör islam hör till olika kulturer eller hur? Det är väl skillnad på kulturen om man bor i Afrika, Turkiet eller i Europa?

Tidigare var jag väldigt tolerant mot slöja men efter att ha sett en film om hur småflickor tvingas bära slöja mot sin vilja och läst om alla flickor som drabbas av hedersrelaterade brott , har jag ändrat mig.

Kan inte heller förstå varför äldre kvinnor ska bära slöja? Som 50+ får man inte en blick varken av äldre eller yngre män.

Konstig att det verkar vara mest muslimer som kommenterar detta inlägg ,förresten. Jag verkar ha trampat på en känslig tå.

Ge mig godtagbara skäl till varför jag skulle bära slöja t ex på sommaren när det är 20-30 grader varmt? Varför skulle jag sitta påklädd på badstranden medan andra solar och badar? Varför skulle inte jag få cykla? Jag kunde kanske köpa det om samma regler gällde för männen,men det gör det inte.

Det är helt obegripligt. Däremot kan jag köpa andra regler som tex trohet. Jag tycker också att islam har en fin syn på familjen som vi saknar i Sverige.

Anonym sa...

Men det ar ju det som ar grejen. Dar kulturen gar emot islam, dar ar det islam vi ska folja, och inte en viss kultur. Tyvarr ser man allt for ofta i muslimska lander fall dar man satter islam at sidan for att folja familjetraditioner osv. Men det ska inte islam beskyllas for.
Pa samma vis ska inte islam beskyllas for slojtvang pa sma flickor, eller hedersvald. Dessa saker har bada inget stod alls i religionen. Absolut inget. Jag har svart att se hur man kan bli intolerant mot slojan av att se sma flickor tvingas ha den. Ar det inte de som tvingar som man ska bli arg pa? Vi har av Gud fatt viljan och valet att folja religionen eller inte, och vill vi det inte, tja, da ar det bara sa. Sloja pa barn existerar inte i islams laror, sedan vad vissa kulurer gor ar en annan sak.
Hedersbrott ar forresten sa langt ifran islam man kan komma btw. Du kan aldrig nagonsin hitta stod for det i religionen, om du sa letar resten av livet. Aldrig, for det finns inte. Tvartom sa ar det med islams laror vi ska bekampa det!

Om du vore troende sa skulle det vara ett godtagbart skal att bara sloja. Tro mig, det ar allt som behovs for att forsta. Nar jag och maken gar och badar sa har jag en sadan dar burkini du har bild pa pa din blogg, och maken har en lang t-shirt och shorts ner over knana. Och jag lovar dig att vi har precis lika kul i havet som alla andra! Vill man, sa gar det. Jag bar sloja har i Tunisien dar det blir uppemot 40 grader om somrarna, och jag har inga problem med det och ingen som helst vilja att sluta med det. Jag alskar min sloja/kladsel och vad den innebar, och da finns ju inga hinder!:o)

Angaende en "om ta", ja det ar faktiskt en om ta nufortiden. Det ar manga som far ta emot sk*t fran folk och samhalle for att de valjer att leva ut sin tro, och da den ligger oss varmt om hjartat kanns det inte sa roligt att lasa att vi ar fortryckta osv..
/Tasnim