torsdag 7 maj 2009

Slöjan grädde på tårtan?

Jag har av flera läsare blivit beskylld för att vara okunnig om islam och har därför läst på den rekommenderade sajten Islam.org om bl a slöjan. Det står så här:
Låt oss gå tillbaka till konceptet om slöjan. Slöjan handlar inte bara om att dölja håret utan ett sätt att bete sig på. Man kan säga att slöjan är grädden på tårtan som symboliserar att man har åtagit sig att följa Koranens livsmönster. För Gud säger till de troende kvinnorna: "… att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte bör visa mera av sina behag än vad som anständigtvis kan vara synligt." (Ljus 24:31) Således är det ytterst viktigt att man strävar (jihâd) för att bryta sig loss ifrån begärets och sinnlighetens förslavning, med andra ord, att ta kontroll över ens lägre jag (nafs). Många kanske tänker och ifrågasätter - Men varför ska det hela tiden bara handla om kvinnan? Gud har inte glömt mannen utan råder även honom i versen innan, dvs vers 30: "Säg till de troende männen att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet." (Ljus 24:30) Detta är en del av vad slöjans koncept symboliserar.
Då uppstår genast frågan: Varför bär inte mannen slöja eller täcker sitt-sina hår/armar(ben i så fall? Varför får män gå ut ensamma medan kvinnor måste ha sällskap av en annan kvinna eller av män i familjen?Jag reagerar också på formuleringen att ta kontroll över sitt "lägre jag". Samtidigt säger ju Koranen att kärleken mellan kvinna och man är helig. Hur går det ihop? Handlar det inte om mannens kontroll över kvinnan i själva verket?

Bloggar: , , ,Intressant, ,islam,religion,debatt

5 kommentarer:

Frugan E sa...

Jag rekommenderar verkligen islamguiden.com... ;o)

Kaktusblomman sa...

Jag tycker att en del info i Islamguiden är OK. Medan en del är osakligt och bygger på fördomar och okunnighet. Kanske inte så konstigt när det handlar om religion?

Det är intressant att diskutera dessa frågor med dig. Kunskap gör att fördomarna minskar. Vi har säkert saker att lära av varandra.

Frugan E sa...

Vad bygger i islamguiden pa fordomar? Inte islamfaktan, tror jag.. hehe.

"Kunskap gör att fördomarna minskar"

Haller jag verkligen med om. Jag har halkat in pa manga bloggar som ar agnade at att enbart sprida dynga och hat kring just islam och dar bryr jag mig inte ens om att kommentera eller ge mig in i diskussion.. Men du kollar ju in rekommenderade islamsidor!:o) Sant gor mig glad, da kanns det som om viljan till dialog finns..

N sa...

Måste bara skriva ett inlägg: När vi pratar om muslimska kvinnor som själva väljer att ha slöja, givetvis finns det de som blir tvingade, men då kan de som tvingar inte hänvisa till koranen, eftersom man inte skall tvinga någon någonting inom islam, då det inte blir ett val från hjärtat och från tron. De som alltså väljer att själva sätta på sig slöjan är oftast pålästa, praktiserande och i Sverige är det många som har hög utbildning som väljer att ha slöja. Då skall vi prata om männen i samma grupp, de som alltså är pålästa, praktiserande etc, de männen har oftast en liten "hatt"/"mössa" på sig och döljer sina armar och ben, och klär sig många gångar i vida kläder kanske inte alltid dock. Men så påståendet att männen inte skulle bära något eller täcka stämmer alltså inte.
Att kvinnor inte får gå ensam till, kan du inte skriva vart den källan kommer ifrån? Givetvis handlar det förmodligen om respekt för kvinnorna i sin familj,att de inte vill att något skall hända dem, kvinnan är ju utsatt i samhället, även icke-muslimska kvinnor med våldtäkter, och andra förnedringar. Ur ett kulturellt perspektiv handlar det då säkert mer om att ingen skall kunna prata och skvallra om kvinnorna i familjen eftersom samhällskontrollen bygger på ett patriarkaliskt styre etc.
Ens lägre jag gissar jag på att det menas från det jaget som inte kan stå emot frestelser etc. Jag är ingen uttolkare av koranen, och att tolka koranen behövs mångårig erfarenhet, men jag skulle gissa på detta. Kärleken och sexulalivet mellan man och kvinna är helig men inom äktenskapet.

Charlotte sa...

Riktigt intressant!
Min granne kommer från Irak och hans fru har slöja när hon är utomhus, men när jag går på besök så visar hon sitt vackra hår för mej, har "vanliga" kläder.

Hennes man som driver en restaurang, visar sällan sina bara armar..
Kanske det är lite olika där...

Men jag är inte riktigt säker om han är en troende muslim, om det nu är nån skillnad...

Kram!