torsdag 22 januari 2009

Testa om du har bättre ekonomi än medelsvensson?

Hur mycket pengar har du på banken? Hur mycket är din bostad värd? Och hur många kronor lägger du på skor och kläder varje månad? Testa dig själv och se om din privatekonomi är bättre eller sämre än medelsvenssons.

Vi har definitivt sämre ekonomi än medelsvenssons eftersom jag har sjukersättning och min man jobbar heltid i ett låglöneyrke ( livsmedelssektorn). Vi har ett hus som är taxerat till 1,5 miljoner och utgifter på 21000:-/månad ( varav boende ca 10.000:-)exkl. kläder, alkohol och nöjen. Vi har ett ganska högt matkonto eftersom vi äter GI-kost och helst ekologiskt odlade grönsaker och kött. Nöjeskontot är däremot ganska magert därför att vi inte orkar helt enkelt. det blir oftast en kväll framför TV:n eller möjligen ett bio-eller teaterbesök ibland. Semesterresor blir det inte ofta heller. Förra sommaren var vi till min hemstad i Norrland och hälsade på släktingar på bvägen upp och ner från Göteborg. Men nästa sommar orkar jag inte åka på någon bilsemester. Jag får ont i ryggen av att sitta i bilen så länge. Det tog minst 2 veckor innan jag återhämtade mig sist.Det är inte värt det. Man kan u ta flyget till Norrland istället och hyra bil när man kommer upp.
Men jag ska inte klaga. Vi har det nog ändå bättre än många andra. Vi äter och bor bra.


1 kommentar:

Dittodattan sa...

Kul artikel, tack för tipset!

Jag känner igen "fördelen" med ett lågt nöjeskonto p g a dålig ork. (Jag skriver om det på min blogg)Kanske är det därför alliansen inte tycker att vi sjuka behöver några pengar?