lördag 26 juli 2008

Prinsesstårta, getingar och sjuk hundvalp

Födelsedagsfest idag igen. Detta är det tredje kalaset sedan vi kom hem från semestern i Norrland. Denna gång hos min svärmor. Efer den sedvanliga smörgåstårtan gick vi ut i tädgården. I 30 graders värme satt vi i skuggan och flämtade.Vi drack kaffe med kakor och en princesstårta som jag bakat.Smaskens! Det är jättelätt att göra prinsestårta själv. Här kommer receptet:

Prinsesstårta
- Ta en färdig tårtbotten eller baka själv och dela den i tre delar.
- Lägg sedan på hallonssylt mellan den första och andra botten. Jag brukar köpa ekologisk hallonsylt. Den är godast.
- Mellan andra och tredje botten lägger du vaniljkräm ( 3 dl vanlijkräm + 6 msk vaniljsåspulver) som du blandat med visgrädde.
<- Sist lägger du på vispgrädde som en kulle ovanpå den tredje botten och lite utanpå kanten också. Försök få grädden så jämn som möjligt.Lättast med en "slickepott".
- Ta ett färdigkavlat maszipanlock (finns också att köpa) och lägg på det sist av allt.
- Strö sedan på florsocker med en thesil eller ett durkslag .Garnera ev. med en marzipanros.Det finns också att köpa färdiga marzipanfigurer på konditorier.
Jag lovar att den blir uppskattad!

Efter fikat jagade vi efterhängsna getingar och tog hand om en sjuk hundvalp, som spytt. Stackars vovve! Han måste ha fått i sig något olämpligt. Nu är vi hemma och jag hade tänkt titta på fotboll, Gävle-IFK. Men tyvärr funkar inte Tv-sändningen!IFK leder i alla fall med 1-0 i halvtid!

Jag får väl börja med middagen som består av grillad entrecoté med ugnstekta grönsaker och rödvinssås.

Inga kommentarer: