onsdag 23 juli 2008

Att slippa telefonsäljare och direktreklam

Du som vill spärra ditt fasta telefonnummer mot samtal för försäljning, marknadsföring och insamling kan anmäla dig till spärregistret NIX-telefon , telefon 020-27 70 00.

Om du vill slippa direktreklam som sänds med vanlig post kan beställamnformationsblad och anmälningsblankett genom att ringa Nix-Adress, telefon 020-55 70 00.

Tyvärr kan företag som du redan anlitat fortsätta att ringa dig, tex bredbandsleverantör och telefonbolag.

Jag terroriserades av ett marketingbolag i flera månader. Det ringde gång på gång och när jag svarade lät det som en faxsignal i luren. Till slut ringde jag Telia och spårade samtalet som kom från marketingfirman Verizon, som hade lagt in mitt nummer av någon anledning. Sedan ringde deras "system" upp mig automatiskt. Det slutade ringa sedan jag sagt till dem, men jag fick själv betala 600:- för spårningen.

Så om det ringer till er och ni bara hör en signal i luren, är det en marketingfirma som ringt upp er och inte har tid att svara.


Inga kommentarer: