onsdag 25 januari 2012

Hög tid att sparka ut LO från S

Bra förslag! Något jag har tyckt länge. Det går inte fatta bra beslut när en intresseorganisation sitter med i VU. Man måste nästan vara fackligt aktiv eller LO-medlem för att få ett uppdrag inom partiet. Det är viktigt att skilja mellan partiet och särintressen, men man kan ändå ha en solidarisk och arbetarvänlig politik.

På den tiden jag var politiskt aktiv inom S ( ända upp på regional nivå) fick jag många gånger höra hur viktigt det var att komma från LO eller ha arbetarbakgrund.  Jag kommer själv från arbetarbakgrund men har aldrig mött så mycket fördomar som de som LO-folket hade mot akademiker.

Den som var fackligt aktiv hade en gräddfil inom partiet. Så är det tydligen fortfarande. Nu väljs t om facliga ledare till partiordförande!Detta var en anledning till att jag slutade vara politiskt aktiv. Tyckte att det var för mycket ja- sägare, betonghäckar  och för många som sutttit för länge på sina poster. Själv är jag akademiker och tyckte inte att mina kunskaper togs till vara eller uppskattades. S skulle inte ha kommit så långt som de gjort om det inte funnits akademiker inom partiet.

Det är därför hög tid att göra slag i saken och ta ut skilsmässa från LO.;Man kan ha ett samarbete,men att vara så insnärjd som S är i LO kan aldrig vara sunt. Förstå mig rätt, jag tycker att facket är viktigt och oroas över att allt fler väljer att inte ansluta sig facligt. Kanske en varningsklocka? Tyvärr är de riktiga bromsklossar inom S.

Bloggar: , Göteborg, debatt, ,, Intressant, demokrati, socialdemokraterna, Alliansen, Regeringen,moderaterna, Håkan Juholt

Inga kommentarer: