måndag 27 juli 2009

Minns du vad du glömt?

En ny statistik visar att jag som har problem med minnet inte är ensam. I genomsnitt glömmer en vuxen tre saker som skulle göras– per dag. De vanligaste sakerna man glömmer är att dricka upp sitt kaffe eller te, enligt en brittisk undersökning, som gjorts av National Lottery.
PIN-koder, nycklar och tvätt är också saker som lätt faller i glömska. Majoriteten av det som glömmer bort hör till hemmiljön, så som till exempel matinköp, betalningar och skolärenden. En av tio har problem med att minnas vännernas namn eller födelsedagar. Jag har också läst om föräldrar som glömt bort sitt barn i bilen eller glömt hämta dem från dagis.

Listan: De 20 vanligaste saker vi glömmer
1. Att dricka kaffe/te, som sedan kallnar
2. Var du lagt nycklarna
3. Vad du skulle handla
4. Ta ut tvätt ur tvättmaskinen
5. Att ta ut maten ur frysen
6. Ladda mobilen /i Pod
7. Att inte svära inför barnen
8. Fylla på toapapper
9. Var du parkerat bilen
10. Vännernas barns födelsedagar
11. Vattna blommor
12. Din ålder
13. Vännernas födelsedagar
14. Spela in ditt favoritprogram
15. Bröd i brödrösten
16. Tacka för senast
17. Vännernas barns namn
18. Köpa mjölk
19. Låsa bilen
20. Var du lagt plånboken

Jag glömmmer oftast var jag lagt nycklarna och var jag parkerat bilen. Andra födelsedagar än nära familjens är hopplöst att komma ihåg. Vattna blommorna och komma ihåg vad jag ska handla är också svårt. Men svårast är det nog att komma ihåg om jag tagit medicinen eller inte.

Bloggar:
,

4 kommentarer:

Nonna sa...

Men snälla A det finns ju Birthday.se samt Hitta.se du får påminnelse på data o telefon bara du reggar in "de dina"!
Maken har alltid halvfulla kaffekoppar överallt konstigt nog kommer han ihåg att dricka upp ölen o diverse andra drycker...kanske infaller glömskan på morron! Nycklar kan jag förlägga och ibland vet jag inte var vissa klädesplagg befinner sig, men nu då jag inte arbetar är allt sånt betydligt bättre...
Snart är fristen slut dock 17 aug börjar jag jobba igen!
Kram Nonna

Kaktusblomman sa...

Tack för tipset om födelsedagar. Det ska jag testa!

Frida sa...

Ha ha den där första på listan kan jag skriva under på. Varje dag nästan. Jag har lärt mig dricka kallt kaffe nu :)

Kaktusblomman sa...

Igår glömde jag att pensla grillolja på köttet innnan vi skulle grilla och vi hade gäster.Ingen höjdare!