onsdag 15 juli 2009

Stieg Larssons arv smutsas ner

Efter att ha sett Uppdrag granskning på Tv i kväll är jag mycket upprörd över hur Joakim och Erland Larsson, författaren Stieg Larssons arvingar har behandlat hans livskamrat Eva Gabrielsson. Må vara att de har laglig rätt till arvet efter honom, men hade de haft det minsta skam i kroppen och moral, hade de åtminstone kunnat dela arvet med Eva så att hon klarat sig ekonomiskt. Det är lätt att föreställa sig hur chockartat det måste ha varit för Eva när Stieg bara 50 år, dog knall och fall. Men att också förlora allt de hade gemensamt utom halva lägenheten måste ha varit en skräckupplevelse.

Försäljningen av hans populära böcker i Milleniumserien sägs ha genererat mellan 15 och 20 miljoner kronor. Konflikten, som pågått mellan hans sambo och resten av hans familj, har handlat om förvaltandet av författarskapet och ett fjärde manuskript till ytterligare en av Stieg Larssons böcker. Skulle inte Eva kunna kopiera manuset till den fjärde boken, radera det från hårddisken och sedan ge ut boken i eget namn med en viss omskrivning?


Bloggar: media, författare, aktuellt , intressant ,samhälle, böcker

2 kommentarer:

Nonna sa...

Ja jag såg oxå programmet och allt eftersom kröp ju de giriga farbröderna fram i ljuset..hur mycket brydde de sig om Stieg egentligen innan han blev berömd? Kan tänka mig att de hållit sig på "utkanten" och inte velat skryta så mycket med släktskapet då han ju var radikal och kontroversiell och stred för sin övertygelse.
Varken Eva eller Stieg hade nog drömt om att den här situationen skulle uppstå - som du vet så dör vi ju inte vid 50!!
Jag kände mig så förbannad men jag tror att det väcker tankar hos många som inte tryggat sig med skriftliga beslut och inte är gifta.
Synd att ni hade så kallt i norr men du fick ju värma dig i släktskapet och vännerna!
Kram Nonna

Kaktusblomman sa...

Ja, man började verkligen förstå hur viktigt det är att se om sitt hus och gifta sig eller skriva inbördes testamente. Särskilt när man är sambo eller har särkullbarn.

Det finns ett talesätt som säger att man inte känner någon förrän man skifat arv tillsammans. Det stänner nog. Pengar kan förstöra det bästa förhållande och göra folk till bittra fiender för livet. Det har jag själv flera exempel på i min bekanskapskrets. Tragiskt.

Kramar!