Förra söndagen publicerade Göteborgs-Posten en omfattande granskning av Västlänken, tågtunneln under centrala Göteborg. En granskning som flera inblandade anser vara full av förenklingar, missförstånd, snäva perspektiv och rena felaktigheter.
Värstlänken är rubriken på den inledande mastodontartikeln över åtta tidningssidor. Där beskriver reportern Christer Lövkvist Västlänken som ett vansinnesprojekt utan lönsamhet som kommer att drivas igenom av politikerna i Västsverige ”till vilket pris som helst”.
Överhuvudtaget har jag svårt att förstå debatten om trängselskatt och Västlänken.Jag tycker mig ana ren och skär egoism samt rädsla för att öppna den egna plånboken. Som politiker måste man ha visioner och tänka på framtiden.Vi har fått nog av alltför kortsiktigt tänkande. Med den dåliga luft och trafiksituation som finns i Göteborg är trängselskatt nödvändig. Det är också högre olycksrisk när det är stop i trafiken. Däremot borde även utländska bilar omfattas av den.
Läs mer här:
Bättre konkurrenskraft kräver stora insatser.
Göteborgs dåliga luft
Värstlänken är rubriken på den inledande mastodontartikeln över åtta tidningssidor. Där beskriver reportern Christer Lövkvist Västlänken som ett vansinnesprojekt utan lönsamhet som kommer att drivas igenom av politikerna i Västsverige ”till vilket pris som helst”.
Överhuvudtaget har jag svårt att förstå debatten om trängselskatt och Västlänken.Jag tycker mig ana ren och skär egoism samt rädsla för att öppna den egna plånboken. Som politiker måste man ha visioner och tänka på framtiden.Vi har fått nog av alltför kortsiktigt tänkande. Med den dåliga luft och trafiksituation som finns i Göteborg är trängselskatt nödvändig. Det är också högre olycksrisk när det är stop i trafiken. Däremot borde även utländska bilar omfattas av den.
Läs mer här:
Bättre konkurrenskraft kräver stora insatser.
Göteborgs dåliga luft
Bloggar: samhälle, Göteborg, hälsa, debatt, ekonomi, politik, Intressant, demokrati,
1 kommentar:
Det stora problemet med Västlänken är att den blir så kostsam, utan att ge motsvarande fördelar. Risken finns att mer angelägna projekt, som skulle kunna ge större eller snabbare effekt för en bättre miljö inte blir av. Exempelvis skulle en satsning på gasdrift för bussar, sopbilar, distributionsfordon och maskiner i stadsmiljö ge en avsevärd minskning av partikelutsläpp. Trängselskatten kommer däremot sannolikt inte att ge någon nämnvärd förbättring, och det är inte heller syftet. Syftet är att få intäkter för finansiering av det västsvenska paketet. Problemet är att skatten drabbar mänga människor väldigt orättvist. Det är många som är beroende av bil för att klara vardagslivet, och råkar man bo eller arbeta på fel sida av en betalstation så drabbas man av ännu en skatt. Ca 20% av denna skatt går till driftskostnader för själva systemet! Grattis till systemleverantören. De som kör tjänstebilar behöver inte betala. Rättvist? Jag tycker absolut att vi bilister skall vara med och betala för underhåll och utbyggnad av vägnätet - och det gör vi. Fordons- och bränsleskatter ger mycket stora skatteintäkter till staten som borde räcka mer än väl. Men av någon anledning är staten väldigt restriktiv när det gäller satsningar i Göteborg.
Skicka en kommentar