tag:blogger.com,1999:blog-968194744295560519.post3243771257185930913..comments2023-10-20T17:20:24.813+02:00Comments on Kaktusblommans blogg: Bakåtsträvare är emot trängselskatt och VästlänkKaktusblommanhttp://www.blogger.com/profile/03683579189712024805noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-968194744295560519.post-69882659316745101932012-09-13T21:13:44.366+02:002012-09-13T21:13:44.366+02:00Det stora problemet med Västlänken är att den blir...Det stora problemet med Västlänken är att den blir så kostsam, utan att ge motsvarande fördelar. Risken finns att mer angelägna projekt, som skulle kunna ge större eller snabbare effekt för en bättre miljö inte blir av. Exempelvis skulle en satsning på gasdrift för bussar, sopbilar, distributionsfordon och maskiner i stadsmiljö ge en avsevärd minskning av partikelutsläpp. Trängselskatten kommer däremot sannolikt inte att ge någon nämnvärd förbättring, och det är inte heller syftet. Syftet är att få intäkter för finansiering av det västsvenska paketet. Problemet är att skatten drabbar mänga människor väldigt orättvist. Det är många som är beroende av bil för att klara vardagslivet, och råkar man bo eller arbeta på fel sida av en betalstation så drabbas man av ännu en skatt. Ca 20% av denna skatt går till driftskostnader för själva systemet! Grattis till systemleverantören. De som kör tjänstebilar behöver inte betala. Rättvist? Jag tycker absolut att vi bilister skall vara med och betala för underhåll och utbyggnad av vägnätet - och det gör vi. Fordons- och bränsleskatter ger mycket stora skatteintäkter till staten som borde räcka mer än väl. Men av någon anledning är staten väldigt restriktiv när det gäller satsningar i Göteborg.Per_Khttps://www.blogger.com/profile/09795779131248714607noreply@blogger.com