tisdag 9 juni 2009

Boreout- uttråkad på jobbet?

Tristess på jobbet är inget vi pratar särskilt högt om. Att vara stressad upplevs som ”finare”. Nu har det kommit en ny term för att vara uttråkad på jobbet- boreout, motsatsen till "utbränd". Många anställda är långt ifrån stressade. Istället är de omotiverade och gränslöst uttråkade, menar Rothlin och Werder som studerat tillståndet.

Men bara för att man har tråkigt en dag på jobbet betyder det inte att man lider av ”boreout”. När det däremot fortsätter under lång tid, och man till slut inte ens vill ha mer att göra eftersom man tappat motivationen fullständigt, befinner man sig i ”boreout”-tillståndet.

Man skaffar sig olika strategier för att se upptagen ut fastän man i själva verket inte gör något. Till exempel: en hög med viktiga papper placeras på skrivbordet, sedan börjar den anställde surfa på internet, spela onlinespel, kollar resmål inför sommarsemestern, bloggar och mejlar med vännerna. Det är inte lathet snarare brist på stimulans och vettiga arbetsuppgifter.

Antingen har den som drabbas av ”boreout” valt fel yrke, eller så hindrar företaget henne från utmaningar, menar Rothlin och Werder. Ett ganska vanligt problem, tror jag. Men nog så stressande som att ha för mycket att göra.


Bloggar: , , , intressant,

2 kommentarer:

Nonna sa...

Jag vet jag har varit där då jag haft lite dåligt med arb.uppgifter på mina 25% - det är inte kul!
Nonna

Nisse sa...

Måste också erkänna att det där känner jag igen.

Men jag har tagit tag i det och skapat förändring.

Kramar!