måndag 14 mars 2011

Rösta på Lena Sommestad som partiledare!

Håkan Juholt föreslås till ny partiledare för Socialdemokraterna och Carin
Jämtin som ny partisekreterare. Men Lena Sommestad tänker inte ge upp. Med
kampanjen "Kom igen, Lena!" i ryggen fanns hon länge med i spekulationerna om det framtida partiledarskapet och fick stöd av såväl S-studenter som S-kvinnor.Som miljöminister i regeringen Persson kallade hon sig traditionalist och frontade sitt motstånd mot EMU. Hon röstade också nej till kärnkraft när det begav sig. Nu vill hon vara med och skriva framtid i
socialdemokraternas kommande partiprogram.

Lena Sommestad intervjuas avRadions Mari Forssblad. Lyssna på intervjun här.

Jag förstår inte varför inte flera kandidater till partiledarskapet för S redovisas? Enligt min erfarenhet är det bästa att redovisa både valberedningens och partidistriktens förslag. Tycker mest att det liknar diktatur att bara redovisa valberedningens förslag. Håkan Junholt, sägs vara en facklig broiler , vilket jag har dålig erfarenhet av. Nu är Junholt okänd för mig så jag kan inte uttala mig om hans kvaliteer. Men jag tycker rent allmänt att partiet borde distansera sig från facket. Det ska inte vara fult att vara akademiker som det har varit t ex.

Jag har inget mot facket för övrigt och tycker att det har en viktig funktion att fylla inom arbetslivet.Men inom S ska det finnas utrymmer för andra än fackföreningsmänniskor.
Jag tycketr också att brgerliga media har gått för långt. De skriver som om Junholt redan var vald och kräver att han ska utttala sig om vilken politik han tänker föra. Han är ju faktiskt inte vald ännu!

Bloggar: , ,debatt, demokrati,,, Intressantdebatt, demokrati,  ,socialdemokraterna ,partiledare, socialdemokatin, kriskommissionen, extrakongress

1 kommentar:

Unknown sa...

Tänkte bara tipsa om att du nu har chansen att bli dagensblogg:)
Klicka här för att anmäla dig:
http://www.domkallarmighannes.com/2011/03/dagens-blogg_15.html