fredag 10 december 2010

Sakine frigiven?

Sakineh Mohammadi Ashtiani kan ha släppts fri. Amnesty och människorättsorganisationer meddelade på torsdagen att både hon och hennes son var fria. Men sent på kvällen backade Amnesty och sade att de fått ”motstridiga uppgifter”.

Sakineh Mohammadi Ashtiani har suttit fängslad sedan 2006 efter att ha dömts för att ha haft en relation utanför äktenskapet. Hon dömdes till döden genom stening. Fallet har fått stor internationell uppmärksamhet, och Iran har skjutit upp avrättningen av Sakineh efter internationella påtryckningar. Sakinehs advokat Mohammad Mostafaei tvingades fly Iran i början av augusti efter att anhöriga till honom fängslats.

Det är mycket glädjande om opionen mot Irans behandling av Sakine och hennes familj har gett resultat.

Bloggar: , ,debatt, demokrati,, , , Intressant, koranen

1 kommentar:

Erik Bergman sa...

Hej!

Jag hittade ingen kontaktmail så det får bli en lång kommentar istället :)

Erik Bergman heter jag och som knatte brukade jag spendera varje lördagsmorgon på västra torget i Jönköping med att sälja bingolotter. Såhär på senare dagar har jag kommit till insikt med hur stor betydelse bingolotto och bingo i stort faktiskt har för föreningslivet. Under en händelsefattig helg satt jag och läste på lite mer om det hela och konstaterade att bingo faktiskt står för ca hälften av alla de pengar som riksidrottsförbundet får i bidrag (!!).

Som den web-nisse jag är så satte jag mig och knappade ihop en liten hemsida om ämnet då jag tror att väldigt få vet om hur betydelserik bingon faktiskt är. Ni kan se vad jag har skrivit om bingons betydelse här http://www.svensk-bingo.com/bonus-idrotten/

Det vore jättekul om du ville skriva en liten notis om det här på din blogg, så att fler får veta hur mycket bingon faktiskt betyder! Jag vill gärna dra mitt strå till stacken för att svenskt föreningsliv ska fortsätta sprudla :)

Med vänliga och tacksamma hälsningar
Erik