Sex av tio lokala toppolitiker tänker använda bloggar, Facebook, Twitter eller Youtube i valrörelsen nästa år, visar en enkät i Dagens samhälle. Ännu fler, 78 procent, tror att de nya sociala medierna, t ex Facebook och bloggar, kommer att spela en viktig roll i kampen om väljarna. Ett blogginlägg kan ge tusen träffar. Ett torgmöte kanske får fem att stanna till och femton att lyssna lite medan de passerar.
I nästa års valrörelse kommer genombrottet för de nya sociala medierna, tror Bengt Johansson, forskare i politisk kommunikation vid Göteborgs universitet. Årets EU-val var "en experimentverkstad".– Den stora utmaningen för politikerna blir att våga släppa kontrollen. Enligt DS enkät har 53 procent av toppolitikerna i dag ett konto på Facebook. 32 procent bloggar, 10 procent twittrar och 8 procent har lagt ut filmklipp på Youtube.
Det låter lovande, då ska jag fortsätta mitt bloggande, för det är ju just för att kunna påverka jag lägger ner tid på att blogga. Facebook tror jag också har ett stort genomslag. Där kan man komma i direktkontakt med politiker på ett annat sätt. Lär dig Twittra på Twitterskolan
Bloggar:hälsa, samhälle, debatt, demokrati, ekonomi,politik, alliansen, Regeringen ,intressantsocialdemokraterna,Val 2010
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar