måndag 19 oktober 2009

En passionerad bloggare lockar fler läsare

Passion är den viktigaste egenskapen för att kunna sticka ut i mängdensom bloggare. Att få igång ett samtal är själva målet med social media. Men det som verkligen bygger relationer är sådant som berör, engagerar eller känns relevant på ett mer allmänmänskligt plan. Liv och död är ett sånt ämne. Jag har hört att de som skriver om t ex om nära anhörigas sjukdom och död, egen svår sjukdom, hetsätning eller självskadebeteede får många läsare. Gillar vi att frossa i andras elände? Eller är det att så många delar den erfarenheten? Jag hörde också någon som sa att när hon mådde bättre sjönk antalet kommentarer och besök på bloggen. Konstigt?

Annat som lockar kan tex vara läkemedelsföretaget som som öppnar upp för att prata om ofrivillig barnlöshet, långvarig smärta eller mjukvaruföretaget som skapar en välbesökt blogg om distansarbete. Eller så strävar man helt enkelt efter att vara ”sjukt trevlig”. Själv strävar jag efetr att vara "sjukt" påläst och kunnig.Hur nu det går?

Men helst folk vill skratta och ha kul. Det behöver inte vara så komplicerat. Prata om sånt som folk gillar: husdjur, deras favorithamburgare eller träningstips. Kanske därför matbloggar, inredningsbloggar och modebloggar är så populära?


Andra bloggar: , , , , ,Bloggande, bloggosfären, internet

Inga kommentarer: