tisdag 22 januari 2013

Vad vore Ku-kux-klan utan kåpor?Vad vore Sverigedemokraterna utan internet?

Katarina Mazetti:s krönika om vad det egentligen är att vara svensk publicerades en morgon på nätet i Ica-Kuriren, en snäll livsstilstidning med huvudsakligen mogen kvinnlig läsekrets. Tre timmar senare trängs fyra fem hundra hatiska, ibland hotfulla, inlägg i kommentarsfältet. Ingen av kommentatorerna diskuterar frågan som ställdes: Vem är svensk, när blir man det och hur?

"Det handlar om hur jag hatar allt svenskt. Det är överraskande för en kvinna som hela sitt liv spelat svensk folkmusik, undervisat i svensk litteratur och till och med har folkdräkt… Man eldar på med blandade förolämpningar, typ; batikhäxa, klimakteriekärring och pissjävla idiot och frestar med att lägga ut mina mejluppgifter, adress, telefonnummer och utdrag ur min deklaration. Alla inlägg är anonyma. På natten bankar någon på mitt hus


Ett par dagar senare upptäcker den SD närstående sajten Avpixlat diskussionen och eldar på. Alla inlägg är fortfarande anonyma, men jag gör ett experiment och går in och protesterar under eget namn. Stor förvirring, inte kan det vara hon på riktigt? Ta genast bort!Jag gör ytterligare fem försök under eget namn. Fyra försvinner omgående, fortast går det när jag besvarar kommentaren: "Välkomna till Avpixlat, här är det högt i tak och här får ni veta Sanningen!"


"Skitsnack, ni plockar ju genast bort kritiska kommentarer!" skriver jag och den kommentaren försvinner inom tio minuter. En närmast nordkoreansk censur råder. Det är meningen att alla som går in på sajten ska känna att de hör till en liten förföljd sekt och att ALLA tycker likadant. Sen börjar Flashback i sin speciella stil. Först tjatar man på varandra och frågar om ingen har någon dynga om mig. Man hittar ingenting, så man börjar hitta på själv.


I detta sammanhang är det skönt att inte vara för ung och vacker och därmed reta trollen till bisarra sexfantasier och hot om gruppvåldtäkt. Och allt är anonymt. Vad vore Ku Klux Klan utan kåpor?"



Vad vore Sverigedemokraterna utan webb och twitter?

Bloggar: , Göteborg, debatt, , Intressant, demokrati,

Inga kommentarer: