De svenska skolorna lider fortfarande av omfattande brister, visar Skolinspektionens årsrapport till regeringen i dag. En orsak är att undervisningen inte anpassas till elevernas olika förutsättningar. Bara 77 procent av grundskoleeleverna får godkänt i alla ämnen, och det är resultat som påverkar elevernas möjligheter att få jobb eller studera vidare.
Mycket vanliga brister generellt även när det gäller förskolor och fritidshem gäller att elever som behöver, inte får stöd. Och arbetet mot mobbning och kränkningar är för dåligt. Genom att eleverna inte är trygga, inte får stöd, inte får utmaningar, inte får utnyttja sina erfarenheter och att lärarna inte tror på att eleverna kan, så begränsas elevernas möjligheter att lyckas i skolan, skriver Skolinspektionen.
I varje klass finns det barn med väldigt olika förutsättningar, man har olika bakgrund, olika föräldrar, men förmågan att lära är ofta densamma och då handlar det om att läraren och skolan måste utforma en undervisning som passar alla barn, och här ser Skolinspektionen att man brister i individanpassning. Många barn behöver extra hjälp för att kunna nå målen, med extra hjälp så når de de målen, men det får inte de barnen.
Alliansen är ju mästare på att komma med ogenomtänkta refomer och beslut som är dåligt förberedda.I friskolorna är vinsten högprioriterad och då finns det inget utrymme för extra stöd till elever, för det kostar mer.
Bloggar: samhälle, Göteborg, hälsa, debatt, ekonomi,politik, Intressant, demokrati, socialdemokraterna, Alliansen,Regeringen,moderaterna
Mycket vanliga brister generellt även när det gäller förskolor och fritidshem gäller att elever som behöver, inte får stöd. Och arbetet mot mobbning och kränkningar är för dåligt. Genom att eleverna inte är trygga, inte får stöd, inte får utmaningar, inte får utnyttja sina erfarenheter och att lärarna inte tror på att eleverna kan, så begränsas elevernas möjligheter att lyckas i skolan, skriver Skolinspektionen.
I varje klass finns det barn med väldigt olika förutsättningar, man har olika bakgrund, olika föräldrar, men förmågan att lära är ofta densamma och då handlar det om att läraren och skolan måste utforma en undervisning som passar alla barn, och här ser Skolinspektionen att man brister i individanpassning. Många barn behöver extra hjälp för att kunna nå målen, med extra hjälp så når de de målen, men det får inte de barnen.
Alliansen är ju mästare på att komma med ogenomtänkta refomer och beslut som är dåligt förberedda.I friskolorna är vinsten högprioriterad och då finns det inget utrymme för extra stöd till elever, för det kostar mer.
Bloggar: samhälle, Göteborg, hälsa, debatt, ekonomi,politik, Intressant, demokrati, socialdemokraterna, Alliansen,Regeringen,moderaterna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar