Attityder, värderingar och bemötande är viktiga riktmärken i den nya WHO-rapport som publicerats nu i sommar. Rapporten, ”World Report on Disability” är en total genomgång av funktionshindrades levnadsvillkor i världen.
I rapporten beskrivs bland annat hur bättre utbildning om funktionshinder har förändrat inställningen till personer med funktionsnedsättningar inom medicinska utbildningar.
Enligt WHO-rapporten är det viktigt att yrkesverksamma inom hälsovårdsområdet får bra utbildning och kunskap om funktionshinder.
I rapporten beskrivs också att en del personer känner obehag inför att möta människor med svåra funktionsnedsättningar vilket naturligtvis påverkar den hjälp som de ska ge dessa personer.
Hälsoarbetare saknar även kunskap om vilka problem som är relaterade till funktionshindret, vilket kan leda till att den utsatta personen inte heller får den hjälp som han eller hon behöver.
Jörgen Lundälv och Per-Olof Larsson,institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet, som skrivit artikeln, menar att
alla yrkesgrupper som möter personer med funktionsnedsättningar måste få bättre utbildningen, t ex journalister, poliser, åklagare och verksamma inom olika trossamfund. Inte minst försäljare inom handeln och servicepersonal menar de måste få kunskap om bemötande och kommunikation. Det handlar enligt skribenterna om bemötandekompetens det vill säga hur man bemöter människor som i flera avseenden är annorlunda.
Olika yrkesgrupper måste få möjlighet att träna upp sin förmåga att kunna vara lyhörd. Detta , menar Lundälv och Larsson, skulle kunna göras redan i gymnasieskolan. Där skulle alla oavsett vald utbildningsriktning få en möjlighet att utveckla sin bemötandekompetens. Deta är inget som någon lär sig vid ett enstaka tillfälle utan måste fortsätta inom den vidare fortbildningen.
Ett bra förslag tycker jag. Funktionshindrade av olika slag, både synliga och osynliga finns överallt ute i samhället.
Bloggar: hälsa, samhälle, miljö, hälsa, intressant, sjukdom, forskning, sjukvård,
I rapporten beskrivs bland annat hur bättre utbildning om funktionshinder har förändrat inställningen till personer med funktionsnedsättningar inom medicinska utbildningar.
Enligt WHO-rapporten är det viktigt att yrkesverksamma inom hälsovårdsområdet får bra utbildning och kunskap om funktionshinder.
I rapporten beskrivs också att en del personer känner obehag inför att möta människor med svåra funktionsnedsättningar vilket naturligtvis påverkar den hjälp som de ska ge dessa personer.
Hälsoarbetare saknar även kunskap om vilka problem som är relaterade till funktionshindret, vilket kan leda till att den utsatta personen inte heller får den hjälp som han eller hon behöver.
Jörgen Lundälv och Per-Olof Larsson,institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet, som skrivit artikeln, menar att
alla yrkesgrupper som möter personer med funktionsnedsättningar måste få bättre utbildningen, t ex journalister, poliser, åklagare och verksamma inom olika trossamfund. Inte minst försäljare inom handeln och servicepersonal menar de måste få kunskap om bemötande och kommunikation. Det handlar enligt skribenterna om bemötandekompetens det vill säga hur man bemöter människor som i flera avseenden är annorlunda.
Olika yrkesgrupper måste få möjlighet att träna upp sin förmåga att kunna vara lyhörd. Detta , menar Lundälv och Larsson, skulle kunna göras redan i gymnasieskolan. Där skulle alla oavsett vald utbildningsriktning få en möjlighet att utveckla sin bemötandekompetens. Deta är inget som någon lär sig vid ett enstaka tillfälle utan måste fortsätta inom den vidare fortbildningen.
Ett bra förslag tycker jag. Funktionshindrade av olika slag, både synliga och osynliga finns överallt ute i samhället.
Bloggar: hälsa, samhälle, miljö, hälsa, intressant, sjukdom, forskning, sjukvård,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar