När Färdtjänsten i Göteborg upphandlar trafik finns det krav som alla entreprenörer måste uppfylla för att över huvudtaget lägga ett anbud på trafiken, skriver färdtjänstdirektör Ingemar Karlsson. Men vad kommunen tycks ha glömt är det viktigaste kravet. Nämligen att resan ska ska ske på ett för resenären så smärtfitt sätt som möjligt! Det är inte GPS:n som ska styra vilken väg taxin ska köra! Det är den väg som är bäst för resenären. Men som allt annat i samhället är även färdtjänsten anpassad till rullstolsburna. Man glömmer helt bort attdet finns andra handikapp som tex ryggbesvär eller nackskador
Väldigt ofta knappar föraren in färdvägen på sin GPS och sedan får man åka småvägar där det är massor av gupp, spårvagnsräls mm som dessutom tar längre tid än att köra de stora lederna. Tex vägen förbi Sahlgrenska är rena tortyren om man har ont i kroppen. Man blir ofta sämre av resan till vården eller när man ska göra ärenden pga transporten. Det gör att man inte tar sig ut någonstans. Ska det vara så?
Bilarna borde också ha krav på mjuk fjädring. Det finns bättre och sämre. Samåkning med andra kan också vara något som leder till ökad smärta eftersom resan tar längre tid.
Bloggar: samhälle, Göteborg, hälsa, debatt, ekonomi,politik, Intressant, demokrati
Väldigt ofta knappar föraren in färdvägen på sin GPS och sedan får man åka småvägar där det är massor av gupp, spårvagnsräls mm som dessutom tar längre tid än att köra de stora lederna. Tex vägen förbi Sahlgrenska är rena tortyren om man har ont i kroppen. Man blir ofta sämre av resan till vården eller när man ska göra ärenden pga transporten. Det gör att man inte tar sig ut någonstans. Ska det vara så?
Bilarna borde också ha krav på mjuk fjädring. Det finns bättre och sämre. Samåkning med andra kan också vara något som leder till ökad smärta eftersom resan tar längre tid.
Bloggar: samhälle, Göteborg, hälsa, debatt, ekonomi,politik, Intressant, demokrati
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar