Den genomsnittliga samtalstiden för den landstingsdrivna sjukvårdsrådgivningen är cirka sju minuter. En siffra som legat relativt konstant genom åren. Medan samtalen till sjukvårdsrådgivningen i Stockholm, Sörmland och Värmland har däremot en snittid på 4.30 minuter. Ett skäl till det kan vara att Medhelp infört en bonus till de anställda.Bonussystemet fungerar så här: Den som klarar av att hålla en snitttid på 3.48 minuter eller lägre, får en bonus på 1.000 kr i månaden. I tiden ingår även journalskrivning. Tanken är att sjuksköterskorna ska skriva medan de talar med patienten.
För att få bonus finns också kvalitetskrav. Sjuksköterskan får inte ha gjort något misstag, exempelvis skickat en patient till akuten i onödan, gett ett medicinskt felaktigt råd eller låtit bli att hänvisa någon som varit svårt sjuk. Bonusen försvinner också om någon patient klagar på dåligt bemötande, eller om företaget i sina stickprov finner att samtalen har kvalitetsbrister.Man kan verkligen fundera över hur telefonförsäljningens principer kan anpassas till ett så ansvarsfullt yrke som sjuksköterskans telefonrådgivning, som kan gälla liv eller död. Två små pojkar har nyligen fått sätta livet pga inkompetens eller stress hos sjukvårdsrådgivningen. Det är oacceptabelt.
Läs också vad Ett hjärta rött skriver om detta.
Bloggar: hälsa, forskning , sjukvård, sjukdom, intressant, smärta, samhälle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar